موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو

موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 بهمن ، 1398

موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان|Azerbaijan National Museum of Art
اگر زمانی برای گردشگری به باکو سفر کردید از بزرگترین موزه آذربایجان با نام موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان دیدن فرمایید. هنگامی که هوا کمی سرد یا کمی گرم می شود برای ایجاد اوقات خوش و تجربه های جدید بازدید از موزه گزینه بسیار مناسبی  برای گردشگران تور باکو می باشد. این موزه که در سال 1936 تاسیس شده است بیش از هفده هزار اشیای با ارزش در آن در معرض نمایش گذاشته شده است.این موزه در ابتدا در جایی که امروز موزه ملی تاریخ آذربایجان در آن قرار دارد افتتاح شد. پس از آن به طبقه پنجم موزه ادبیات نظامی گنجوی منتقل شد، و در سال ۱۹۵۲ پس از مرگ استالین و محاکه باقرف به جای فعلی انتقال یافت. 

ساختمان موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو 
موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو اکنون شامل ساختمانهای «کاخ ده بور» و «دبیرستان زنانه مارینسکی» می باشد که در قرن ۱۹ میلادی بنا شده و در کنار یکدیگر قرار دارند. همچنین این موزه فاصله کمی تا باغ فیلارمونیک باکو دارد.
«کاخ ده بور»ساختمان اول موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو  
از ساختمان اول به عنوان موزه استفاده می شود، هفت اتاق آن به هنر اروپایی و ده اتاق دیگرش به هنر روسیه اختصاص یافته است. هنرهای اروپایی در برگیرنده آثار هنرمندان شهیر ایتالیایی نظیر گوئرچینو و غیره، هنرمندان فرانسوی نظیر گسپر دوگهو و غیره،هنرمندان هلندی نظیر فرانس هالس وجمعی از هنرمندان آلمانی نظیر یوهان هاینریک روز وهمچنین نقاش معروف لهستانی یان در موزه به چشم میخورد.
«دبیرستان زنانه ماریا» ساختمان دوم موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو
دبیرستان زنانه ماریا در سال 1874 تاسیس شد و تا پایان فعالیت خود در این کاخ مستقر بوده است. پس از کسب استقلال آذربایجان، این بنا در اختیار موزه ملی هنر آذربایجان قرار داده شده و بدنه دوم موزه در آن ایجاد گردیده نمایشگاه دومین ساختمان در سال 1885 ساخته شد و هم اکنون محل نمایش گلکسیون های هنری شرقی می باشد. این ساختمان مجموعه هنرهای فارسی، ترکی، چینی و ژاپنی را در معرض نمایش قرار می دهد. موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان همچنین کتاب های و سه پایه های نقاشی مینیاتوری مربوط به قرن هفدهم تا نوزدهم و مجموعه ای از قاشق های شربت خوری ساخته شده از چوب درخت توت را در دل خود جای داده است. 

نمایشگاه موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو 
در نمایشگاه موزه که در مجموع از شصت اتاق تشکیل شده است، بیش از سه هزار اثر هنری نمایش داده می شود که در آن هفت اتاق به هنر اروپا، ده اتاق به هنر روسیه، هشت اتاق به هنر عتیق و قرون وسطاییآ ذربایجان، سی اتاق به نمایش خلاقیت مصوران و مجسمه سازان آذربایجانی، بقیه نیز به کشورهایی نظیر ایران،ترکیه،ژاپن و غیره اختصاص یافته است.این موزه در بر دارنده ی تالارهای نمایشی مخصوص نیز می باشد.باشد،


کلکسیون هنر باستانی و قرون وسطایی موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو 
کلکسیون هنر باستانی و قرون وسطایی آذربایجان که در خود این کشور کشف شده است، در هشت تالار موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان به نمایش گذاشته شده است.مانند: 
نقاشی فلامان - کلکسیون نقاشی ها -نگارگری آذربایجانی - نقاشی  قرن نوزدهم و بیستم - نقاشی اروپای غربی - نقاشی ایتالیایی - نقاشی هلندی - نقاشی آلمانی - نقاشی فرانسوی 

موقعیت مکانی موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در باکو
موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان در شهر باکو، میدان آزنفت، خیابان نیازی واقع شده است و فاصله بسیار کمی با دیگر جاذبه گردشگری باکو مانند کاخ شیروان شاه، شهر قدیم، برج های شعله، موزه کتاب های مینیاتور دارد.  

 
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql