قصر شيروان شاه باکو

قصر شيروان شاه باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 مرداد ، 1397

Palace Shirvan Shah Baku

شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان می باشد که هر ساله از گردشگران زیادی از تور باکو استقبال و پذیرایی می کند. باکو شهر تاریخی و پر از جاذبه های گردشگری است که در ادامه صحبت ها به چندین جاذبه آن خواهیم پرداخت.

کاخ شیروان شاه با معماری قدیمی و رستوران‌ها و مغازه‌های سنتی‌اش تکه‌هایی از گذشته ی باکو است که در دل این شهر مدرن قرار دارد. این کاخ در منطقه شهر قدیمی باکو یا همان ایچری شهر قرار دارد. البته برای بازدید گردشگران تور باکو از شهر قدیمی هزینه ای دریافت نمی شود و به طور رایگان در اختیار بازدید کنندگان قرار دارد ولی دو تا از جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و تاریخی آن هستند که برای بازدیدشان باد بلیط تهیه شود! یکی از آن ها کاخ شیروان شاه است.

کاخ شیروان شاه، بزرگترین اثر تاریخی معماری  شیروان- آبشرون آذربایجان، واقع در درون شهر باکو است. ساختمان اصلی مجتمع در سال 1411 توسط شیروان شاه شیخ ابراهیم اول شروع  به ساخت شد. این ساختمان دو طبقه دارای  50 ابعاد مختلف است و با سه راه پله باریک و پیچ در پیچ به هم متصل می شوند. پس از فتح باکو توسط صفوی در سال 1501،  در طی چند قرن این  "قصر"  متروکه باقی ماند و بخش های زیادی از آن تخریب گردید. در سال 1964 بود که کاخ شیروان شاه به عنوان موزه مرکزی معرفی گردید و از آن به بعد در حال مرمت و بازسازی آن هستند. در این مجموعه می توانید آثار اسلامی بسیاری از جمله مسجد و معماری اسلامی طاق های شبستان را در آن ببینید ، حتی دروازه های این کاخ نیز دارای سردر های با زبان عربی و اسلامی هستند. این آثار بیانگر دقت و ظرافت بکار رفته شده در معماری تاریخی آن می باشد.

این کاخ توسط شاه شیخ ابراهیم اول و در سال 1411 ساخته شد که قدمتی 600 ساله دارد و تصویری از کاخ بر روی اسکناس 10 هزار مناتی آذربایجان چاپ شده است. باکو دارای مجموعه ای شامل ساختمان قصر اصلی، مسجد یک مناره شاه، چنبره دفن، دروازه مراد ، پورتالی در ضلع شرقی، مقبره سید یحیی باکویی،  مخزن آب و باقیمانده های حمام خانه می باشد.آژانس مسافرتی آسمان آبی پیشنهاد می کند اگر برای بازدید از این کاخ رفتید به دیوان‌خانه و مسجدش هم سری بزنید.

 قصر-شيروان-شاه-باکو

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql