مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف باکو

مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 مرداد ، 1397

Heydar Aliyaf Cultural Center Baku

زاها حدید در سال 1950 در بغداد در خانواده‌ای روشنفکر و مسلمان متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی زبان بغداد سپری کرد. پس از آن، به‌ سبب جو فرهنگی خانواده، با حمایت والدینش و روابط گسترده‌شان به آرزوی ایام کودکی‌اش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دوره ریاضیات در دانشگاه امریکایی بیروت (1996-1971) به مدرسه معماری AA لندن رفت و بدین ترتیب وارد دنیای زیبای معماری شد. زاها حدید، که در دنیا شهرتی معادل «چهره‌های معروف» دارد، علاوه بر آثار چشم‌گیرش در معماری و طراحی‌های مختلف، به‌ دلیل ظاهر متفاوت و تأثیر گذارش هم مطرح است: زنی درشت‌ اندام در پوششی همیشه مشکی، با چشمان درشت شرقی که وجهه‌ای دراماتیک به او می‌بخشد. اطلاق عناوینی چون «خانم خارق‌العاده» و «اژدها بانو» از سوی رسانه‌‌ها به وی نیز برداشتی از ظاهر متفاوت اوست. اما رفتار و شرم خاص آسیایی‌اش زنی مهربان را معرفی می‌کند که کلام مختصرش با لهجه غلیظ عربی او را دلنشین‌‌تر هم جلوه می ‌دهد.

 مرکز-فرهنگی-حیدرعلی-اف-باکو

 مرکز فرهنگی حیدر علی‌اُف در شهر باکو کشور آذربایجان فرار دارد و از آثار به یاد ماندنی بانوی معمار شرقی زاها حدید و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد . پس از برگزاری مسابقه‌ای در سال 2007، شرکت معماری زاها حدید برای طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اُف برگزیده شد. معمار ایرانی تیم طراحی شرکت زاها حدید، خانم سارا شیخ اکبری مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است. این ساختمان برای تبدیل شدن به محل اصلی برنامه‌های فرهنگی کشور طراحی گشته است، فرم و هندسه‌ی شگفت‌انگیز این بنا در مقابل معماری خشک دوران شوروی که در باکو بسیار رواج داشته قرار گرفته است و به جرأت آن را در هم می ‌شکند البته از سوی دیگر این بنا درک و احساسات لطیف فرهنگ آذری را به نمایش می‌گذارد و چهره‌ی خوش بین یک ملت را نشان می‌دهد.

طرح مرکز فرهنگی حیدر علی اُف، ارتباطی سیال و پیوسته بین درون ساختمان و میدان اطرافش برقرار کرده است. مسافران و گردشگرن تور باکو می توانند از این مکان جذاب و دیدنی بازدید فرمایند. این میدان به عنوان سطح زمین که به تمام قسمت‌ های بافت شهر باکو دسترسی دارد خیز برمی‌دارد تا فضای عمومی داخل ساختمان را در برگیرد و سلسله مراتب فضا های به هم پیوسته برای مراسم و اتفاقات فرهنگی معاصر و سنتی آذربایجان را تعریف نماید. برای رزرو هتل و تور باکو با همکاران ما در آژانس مسافرتی آسمان آبی تماس بگیرید.

 مرکز-فرهنگی-حیدرعلی-اف-باکو-آذربایجان

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql