کلیسای گغارت ایروان

کلیسای گغارت ایروان

تاریخ آخرین به روز رسانی: 31 تیر ، 1397

Geghard Monastery Yerevan

کشور ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور پذیرفت و به همین دلیل کلیسا و صومعه های زیادی در طی تاریخ در این کشور ساخته شده است که امروزه به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند.

در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایروان صومعه ای مربوط به دوره قرون وسطا به نام گغارت وجود دارد که جز میراث باستانی یونسکو نیز به حساب می آید.

کلیسای-گغارت-ایروان

ساختمان اصلی این کلیسا در واقع در قرن چهارم توسط گریگور روشنگر در داخل کوه ساخته شده است و بعدها در سال 1215 قسمت های مربوط به صومعه و محل عبادت ساخته شده است. این صومعه در اصل در گذشته با نام "آیری وانک" به معنای صومعه غار شناخته می شده است ولی در حال حاضر بیشتر با نام صومعه گغارت شناخته می شود. گغارت به معنای سر نیزه می باشد و اشاره به نیزه ای دارد که حضرت مسیح در زمان مصلوب شدن به وسیله آن مجروح شد و بعد ها توسط تادئوس به ارمنستان آورده می شود و در این صومعه نگه داری شد و الان در گنجینه اجمیازین نگهداری می شود.   

صومعه گغارت از دو بخش درون کوه و بیرون کوه تشکیل شده است و عمدتاً از سنگ های گرانیت و کنده کاری های کوه ساخته شده است. با ورود به این مجموعه، مبهوت کنده کاری های زیبایی که بر روی سنگ های کوه انجام شده است می شوید.

اگر در تور ارمنستان خود قصد بازدید از این صومعه را دارید، آرزوی آسمان آبی به شما پیشنهاد می کند در مسیر خود از معبد گارنی نیز که در همان نزدیکی است دیدن نمایید.

کلیسای-گغارت-ایروان-ارمنستان

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql