کلیسا اجمیازین ایروان

کلیسا اجمیازین ایروان

تاریخ آخرین به روز رسانی: 31 تیر ، 1397

Etchmiadzin Cathedral Yerevan

کلیسا جامع اجمیازین به عنوان کلیسا مادر تمام کلیساهای ارمنی شناخته می شود. این کلیسا در شهر واغارشاپات در 18 کیلومتری غرب شهر ایروان قرار دارد، که در گذشته پایتخت حکومتی ارمنستان بوده است، و یکی از قدیمی ترین کلیساهای جامع جهان می باشد. برای آشنایی با این کلیسا زیبا با آژانس مسافرتی آرزوی آسمان آبی همراه باشید.

کلیسا-اجمیازین-ایروان-ارمنستان

این کلیسا که امروزه در کنار یک مکان مقدس، یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان نیز به حساب می آید، در قرن چهارم بعد از پذیرفتن دین مسیحیت به عنوان دین رسمی کشور به دست پادشاه تیرداد سوم، توسط گریگور مقدس ساخته شده است. بعد از آسیب دیدن قسمت اصلی کلیسا از تهاجم ایرانی ها، هسته اصلی کلیسای کنونی به وسیله واهان مامیکونیان دوباره ساخته شد. مقبره گریگور روشنگر اکنون در وسط محوطه همین کلیسا قرار دارد.

کلیسا-اجمیازین-ارمنستان

در زمان شاه عباس طی دستوری سنگ های این کلیسا به ایران منتقل و بر روی آن تصاویر شاه حکاکی می شد. بعد ها به دستور خود شاه عباس کلیسایی با همین سبک و معماری در جلفا اصفهان ساخته شد که تا الان هم مشغول به فعالیت می باشد.

بعد از آن این کلیسا بارها در جنگ های مختلف مورد تخریب قرار گرفت و دوباره بازسازی شد. این کلیسا به عنوان کلیسا مرجع تمام ارامنه مسیحی جهان شناخته می شود و در کنار اهمیت مذهبی از نظر سیاسی و فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در سال 2000، ساختمان اصلی کلیسا و کلیساهای اطراف آن به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد. علاوه بر کلیسا، در این مجموعه موزه ای نیز وجود دارد که برای نگهداری آثار گرانبها و ارزشمند از آن استفاده می شود.

بازدید از این کلیسا بسیار راحت می باشد و در اکثر تورهای ارمنستان جز برنامه سفر می باشد و حتی با یک ماشین کرایه ای هم می توانید به راحتی به شهر واغارشاپات بروید.

کلیسا-اجمیازین-ایروان


6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql