قطب منار دهلی

قطب منار دهلی

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 آذر ، 1398

قطب منار | Qutub Minar

قطب منار یکی از دیدنیهای هند ، در شهر دهلی نو واقع شده است و از دسته بناهای بزرگ این کشور بشمار می آید که 72 متر ارتفاع دارد و از399 پله ساخته شده است و از نمادهای معماری هندو - اسلامی به حساب می آید. این بنا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از همین جهت هر سال گردشگران زیادی از اکثر نقاط دنیا از آن دیدن می کنند و از جاذبه های گردشگری دهلی است. جهت آشنایی بیشتر با این اثر تاریخی آرزوی آسمان آبی را دنبال کنید.

منار قطب از سنگ ساخته شده و شامل مسجد قوة الاسلام و موَذن خانه است که اولین عبادتگاه مسلمانان در هند است و توسط شخصی به نام قطب‌الدین ایبک در سال 1199 در جنوب شهر دهلی روی ویرانه های معبدهای آئین جینسیم بنا شد که در اثر ستون و نقاشی ها و نگارهای برجسته آن در داخل قسمت هایی از مسجد به چشم می خورد.

قطب منار دهلی نو شامل 5 قسمت است که به فاصله هر 2 طبقه با هم ، مدوری کمربند شکل دور تا دور آن قرار دارد. در هر کدام از طبقات کتیبه هایی که آیات قرآن و نام قطب‌الدین و دیگر پادشاهان و ... روی آن حک شده وجود دارد. قطب منار دهلی نو، بلندترین برج در هند است و از بلندترین برج های آجری جهان، که با پله می توانید به طبقه آخر دسترسی پیدا کنید.

قطب منار دهلی از سنگ کوارتزی خاکستری، ماسه‌ای قرمز و قهوه‌ای روشن برای نمای این منار استفاده کردند که دو ردیف برج با سنگ مرمر سفید تزیین شده است. درون صحن اصلی مسجد یک ستون فلزی از آلیاژ خاصی قرار دارد که نه زنگ می زند و نه پوسیده می شود، از همین رو باعث شده این منار جذاب تر در نظر گردشگران تور هند جلوه کند و همچنین فضای سبز اطراف منار که با وجود پرندگان و سنجابها  و ... در لابه لای درختان، به عنوان یک پارک بزرگ خودنمایی می کند.

qutub-minar-delhi

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql