تاج محل آگرا

تاج محل آگرا

تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 تیر ، 1398

تاج محل آگرا | Taj Mahal

تاج محل از مشهورترین بناهای تاریخی هند است و از معروفترین بناهای تاریخی جهان، می توان تاج محل را اثری نامید که با جادوی عشق بنا شده است. برای توضیحات بیشتر آرزوی آسمان آبی را دنبال کنید.

تاج محل، آرامگاهی در شهر آگرا است و جزو یکی از عجایب هفتگانه جدید و همچنین جاذبه های گردشگری هند در دنیا شناخته شده، بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدی که 3 قرن و نیم از قدمت آن می‌گذرد. تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به ممتازمحل همسر محبوب «شاه‌جهان» پنجمین پادشاه گورکانی یا مغولی هند بود . گنبد تاج محل چون نگین می‌درخشدو به ارزش تاریخی این بنای هنری می افزاید.  تاج محل به فرمان شاه‌ جهان برای ابرازعشق و علاقه خود به ممتاز محل ساخته شده است ، او از همسر خود خواست که بعد از فوتش ازدواج مجدد نکند و براى او آرامگاهی زیبا بسازد.

بنای تاج اولین و مهمترین معماری اسلامی زمان مغول در هند است که سبک معماری آن ترکیبی از سبک های معماری ایران، ترکیه و هند می باشد . در لحظه ورود به مجموعه تاج محل می توان به ترتیب چهارسوی بازار را به نظاره نشست و پس از گذشت از فضایی رابط که میدان جلوخانه است، به باغ مجموعه رسید که باغی بسیار زیبا و دلنشین است و نمادی از باغ های اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد و پس از گذشتن از باغ، می توان به آرامگاه و در درون آن به مزار ممتاز محل دست یافت. بنای مرمری بزرگ آرامگاه تاج محل روی تخته سنگ مربعی شکل بزرگی از جنس مرمر به اندازه صد متر در صد متر ساخته شده و دارای گلدسته ها و ایوان های متقارن است که زیبایی بنا را دوچندان کرده است ، در سراسر دیواره های این بنای عظیم، آیات قرآنی با خطوط زیبا خوشنویسی شده اند.

از سوره هایی که در تزئینات این بنا به کار رفته می توان به سوره های ناس، فتح، شمس، الملک، المرسلات، التکویر، الانفطار، الانشقاق، الفجر، الضحی، الشرح، التین، البینه و الاخلاص اشاره کرد.

در معماری دوره های نخستین امپراتوری مغول ها در هند، بیشتر از سنگ های ماسه ای قرمز رنگ برای تزئین و نماکاری استفاده می شد، در حالی که شاه جهان استفاده از سنگ مرمر سفید، سنگ های نیمه قیمتی و تزئیناتی با جواهر را در معماری زمان خود ایجاد کرد و مرحله ای جدید و ویژه را در معماری دوره مغول هند به وجود آورد ، گل رز و نرگس زرد از گل هایی است که به فراوانی در این باغ دیده می شود و در کنار آنها تعداد درختان میوه نسبت به درختان تزئینی نیز بسیار زیاد است.

به نام معمار این ساختار  در متون تاریخی اشاره نشده است اما در بعضی از متن ها به شخصی به نام استاد احمد لاهوری نام برده شده و یک دستنویس بازمانده از قرن 17 میلادی به نام همین استاد به عنوان سر معمار تاج محل و لال قلعه یا قلعه سرخ نام برده شده است در برخی از متن ها  از شخصی به نام استاد عیسی که عده ای آن را اهل شیراز و عده ای به دلیل لقبش که افندی بوده اهل استانبول می دانند جدای افراد نامبرده از فردی به نام جرونیمو ورونئو اهل ونیز هم نامبرده شده‌است عبدالحق شیرازی که سال ۱۶۰۹از شیراز به هند مهاجرت کرد و به خاطر استعداد فوق‌العاده‌اش در هنر خوش نویسی از سوی شاه جهان به «امانت خان» ملقب شد. به احتمال قریب به یقین، تمام خطاطی‌های روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بود، چون تنها نام اوست که به شکل «امانت خان الشیرازی» زیر یکی از خطاطی‌ها در ایوان جنوبی تاج محل حک شده‌است امضای او حاکی از مقام بلند امانت خان در دربار گورکانیان نیز هست. در بنای تاج محل آنچه کاملاً مسلم است این است که خط ثلث کتیبه های تاج محل که بهرنگ مشکی بر زمینه مرمر سفید نشسته اثر امانت خان شیرازی است.

وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می‌توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و باشکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.

وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می‌توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌ است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌ اند.

گفته می‌شود برای ساخت این بنا بیست هزار کارگر، استادکار، معمار، سنگ‌تراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش به‌ مدت بیست و دو سال کار کرده‌اند.اگر تور هند را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کردید بازدید از این بنای دوست داشتنی را فراموش نکنید 

taj-mahal

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql