بازار تهران

بازار تهران

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 دی ، 1396

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران در ضلع جنوبی خیابان 15 خرداد وحد فاصل آن با خیابان های مولوی، خیام و 17 شهریور و در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده است که نظر بسیاری از توریستها و علاقه مندان به ایرانگردی را به سمت خود جلب می کند . در ادامه برای آشنایی با یکی از مکان های دیدنی همراه با آرزوی آسمان آبی باشید.

با توجه به مدارک و شواهد موجود بنای اولیه بازار به دوره ی شاه تهماسب صفوی و همزمان با ساخت برج و بارو، و دروازه های شهر تهران در حدود سالهای 930 تا 948 هجری قمری تعلق دارد. در زمان فتحعلی شاه قاجار مجموعه بازار به طرف غرب و شمال غرب توسعه یافت بطوریکه حد فاصل ارگ و مسجد جامع به بخش پررونق بازار تبدیل و معروفترین و معتبرترین سراها و تیمچه ها در این محدوده شروع به فعالیت کردند.در دوره ناصر الدین شاه نیز بر تعداد راسته ها و رسته ها افزوده شد که مانند دیگر مجموعه بازارهای تاریخی هر کدام از راسته ها ، سراها و تیمچه ها به فعالیت صنف خاصی اختصاص یافت.

رشد و گسترش و پیشرفت معماری شهر تهران معماری سنتی بازار را دچار آشفتگی کرد بطوریکه بخش های زیادی از آن نوسازی و یا بازسازی شد. از بخش های قدیمی و جالب توجه بازار می توان به بازار امیر ، تیمچه های حاجب الدوله، قیصریه، مهدیه و بخش هایی از بازار که در ارتباط با مسجد امام، مسجد جامع و دیگر بناهای تاریخی هستند، اشاره کرد. بخش های قدیم بازار تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آنها از روزنه های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تامین می شود. اما بخش های صدمه دیده یا جدید بازار با مصالح جدید پوشش یافته و دارای معماری در خور توجهی نیست.

grand-bazaargrand-bazaar-tehran
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql