مسجد صورتی کوالالامپور

مسجد صورتی کوالالامپور

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آبان ، 1398

مسجد صورتی کوالالامپور Putra Mosque kuala lumpur

مسجد صورتی  که به زبان مالایی مسجد پوترا نام دارد در کوالالامپور قرار دارد. ساخت مسجد صورتی کوالالامپور در سال 1997 آغاز و پس از گذشت دوسال به پایان رسید. این مسجد در مقابل یک میدان بزرگ با پرچم های کشور مالزی قرار دارد. 
گنبد مسجد پوترا با گرانیت گل سرخ ساخته شده است و از سه بخش اصلی عملکردی مانند نمازخانه، صحن یا حیاط، امکانات مختلف یادگیری و اتاق های آموزشی تشکیل شده است. در مسجد صورتی کوالالامپور 15 هزار نمازگزار می توانند به طور همزمان نماز خود را به جای آورند. در مواجه با دریاچه زیبای پوتراجایا، مسجد صورتی مسلما برجسته ترین نقطه عطف پوتراجایا است و از مدرن ترین مساجد جهان می باشد. در این مسجد ویترینی از چگونگی سیر تحولات مساجد مالزی، معماری اسلامی مسجد پوترا به شکلی هنری با طرح های سنتی، صنایع دستی محلی و نیز استفاده از مواد بومی آمیخته است. 
مسجد صورتی کوالالامپور پس از معماری ایرانی اسلامی دوره صفویه با عناصر مشتق شده از دیگر فرهنگهای مسلمانان الگوبرداری شده است. ورودی اصلی این مسجد بسیار شبیه دروازه های ساختمان های عمومی در پارلمان مسلمان به شکل مد و با تلفیق طرحهای معماری مالزی، فارسی، عربی و اسلامی به روشی نوین ساخته شده است. مسافران و گردشگران تور کوالالامپور می توانند از مسجد صورتی کوالالامپور دیدن نمایند.
در مسجد صورتی مناره ای با ارتفاع 116 متر قرار دارد که متاثر از طراحی مسجد شیخ عمر در بغداد است اما دیوار زیرزمین این مسجد شباهت زیادی به مسجد شاه حسن در کازابلانکا دارد. در مسجد پوترا 12 ستون قرار دارد که نگهبان مسجد است، گنبد اصلی مسجد به قطر 36 متر می باشد. در این مسجد منبر و طاقچه ای که بیانگر جهت مکه است با خط اسلامی تزیین شده است. از ویژگی های منحصر به فردی که در این مسجد وجود دارد می توان به طراحی سیستم صوتی اضافه شده اشاره کرد. مجتمع مسجدی که حداکثر 10 هزار نمازگزار را در خود جای دهد می تواند برای برگزاری همایش ها، سمینارها و سمپوزیوم ها مورد استفاده قرار گیرد.  

آدرس مسجد صورتی کوالالامپور

Persiaran Persekutuan, Presint 1, 62502 Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Malaysia 

putra-mosqueputra-mosque-malaysia

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql