کلیسا سنت ساوا بلگراد

کلیسا سنت ساوا بلگراد

تاریخ آخرین به روز رسانی: 15 مرداد ، 1397

Church of Saint Sava Belegrade

یکی از جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی شهر بلگراد، کلیسا ارتدوکس سنت ساوا (Church of Saint Sava) می باشد، که دومین کلیسا بزرگ ارتدوکس در جهان بشمار می آید. این کلیسا در قرون وسطی توسط ساوای مقدس، اولین اسقف اعظم و موسس صومعه هیلاندرا بنا شد. ساختمان این کلیسا یکی از بزرگترین سازه های شهر بلگراد است که عظمتی دوبرابر کلیسا سنت باسیل در مسکو دارد.

کلیسا-سنت-ساوا-بلگراد-صربستان

ساخت این کلیسا در سال 1935 و توسط دو معمار صرب به نام های بوگدان نستروویچ (Bogdan Nestorović) و الکساندر دروکو (Aleksandar Deroko)، آغاز شد. روند ساخت کلیسا در جنگ جهانی دوم و بمباران شهر بلگراد متوقف، و در سال 1985 از سر گرفته شد. ارتفاع گنبد این کلیسا 70 متر و صلیب روی آن، 12 متر است. این کلیسا که از تمام نقاط شهر قابل مشاهده است، دارای 18 صلیب طلا و 49 ناقوس است. سقف گنبدی کلیسا (Saint Sava) موزائیک کاری برجسته ای از چهره مسیح دارد که برای درک ابعاد این پرتره، جالب است بدانید که تنها چشم های مسیح، 3 متر عرض دارند. این اثر هنری که توسط نیکولای موخین ساخته شده بود، توسط یک تیم روسی-صربی، نصب شد.

یکی از مهمترین روزها برای این کلیسا، روز کریسمس می باشد که هزاران نفر از مردم دور هم جمع می شوند و به تماشای آتش بازی می نشینند. این کلیسا که طی سال ها، چندین بار بازسازی شده، آخرین بار در سال 2004 و به کمک نذورات مردم، بازسازی شد. این کلیسا با مساحتی بالغ بر 3500 متر مربع، در دو طبقه ساخته شد. با اینکه نام رسمی این بنا، کلیسای جامع است اما یک کلیسای جامع محسوب نمی‌شود زیرا محل کار اسقف اعظم شهر بلگراد نیست.

سردر ورودی این کلیسا، با سنگ های مرمر سفید و گرانیت، تزئین شده است، و فضای داخلی کلیسا با سنگ های صیقل خورده و بسیار زیبا ساخته شده است. آرزوی آسمان آبی به شما پیشنهاد می کند که در سفر به شهر زیبای بلگراد حتما از این کلیسا دیدن کنید.

کلیسا-سنت-ساوا-بلگراد
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql