کاخ هوا محل جیپور

کاخ هوا محل جیپور

تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 تیر ، 1398

کاخ هوا محل | Hawa Mahal

شهر جیپور یکی از مهمترین شهرهای توریستی هند می باشد و هر ساله گردشگران ایرانی بسیاری در تور هند خود به این شهر سر می زنند و از جاذبه های گردشگری تاریخی آن بازدید می کنند. یکی از اصلی ترین جاذبه های توریستی شهر جیپور، کاخ های تاریخی و خاصی می باشد که روزگاری محل زندگی و حکومت خانواده سلطنتی بوده است. یکی از خاص ترین کاخ های شهر جیپور، کاخ هوا محل می باشد که در مرکز شهر و درست در کنار کاخ شهر قرار گرفته است. با آژانس آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا با این کاخ منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید.

هوا محل یا هاوا محل در زبان محلی به معنای قصر بادها می باشد و در سال 1799 توسط مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ در 5 طبقه ساخته شد. در نگاه اول، چیزی که هر بیننده را جذب هوا محل می کند، معماری منحصر به فرد آن و پنجره های متعدد به کار رفته در این کاخ می باشد. در مجموع 953 پنجره در ساخت این بنا به کار رفته است. هدف اصلی از ساخت هوا محل و پنجره های متعدد آن، آشنایی زنان حرمسرا و خاندان پادشاهی با زندگی روزمره کوچه خیابان بوده است و از آنجا می توانستند به راحتی جشن ها و نمایش های خیابانی را ببینند. البته تمامی پنجره های به کار برده در هوا محل به صورت مشبک بوده تا چهره بانوان سلطنتی از بیرون قابل مشاهده نباشد.  یکی دیگر از دلایل استفاده از پنجره های مشبک، تهویه هوا طبیعی می باشد و باعث می شود که در طول تابستان هوای خنک و مطبوعی در کل عمارت در جریان باشد.

معماری این ساختمان به گونه ای است که فقط 3 طبقه از این 5 طبقه قابل استفاده می باشد و سقف 2 طبقه بالایی بسیار کم می باشد و فقط به صورت خمیده می توان در آن ها تردد داشت. مانند بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور، هوا محل نیز از سنگ ماسه های سرخ و صورتی درست شده است. این بنای زیبا بعد از 50 سال، در سال 2006 مرمت و بازسازی شده است و به صورت جدی از این عمارت با ارزش که یک آثار ملی به حساب می آید نگهداری می شود.

در حین سفر به هندوستان با انتخاب تور لحظه آخری هند می توانید از ساعت 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر از کاخ هوا محل بازدید کنید.

hawa-mahal

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql