مسجد کتبیه مراکش

مسجد کتبیه مراکش

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 مرداد ، 1397

Koutoubia Mosque Marrakesh

کشور مراکش برای داشتن مسجد هایی با مناره های بلند معروف است به گونه ای که بلند ترین مناره دنیا در شهر کازابلانکا قرار دارد. مسجد کتبیه نیز که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر مراکش می باشد، بلندترین مناره ی این شهر را دارد. با آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا با این مسجد تاریخی بیشتر آشنا شوید.

قدمت این مسجد مربوط به قرن 12ام و زمان حکومت خلیفه "یعقوب المنصور" می باشد. نام مسجد از کلمه کتب در زبان عربی آمده است که به معنای کتاب ها می باشد و اشاره به تجارت کتاب های نسخ خطی قدیمی در کوچه نزدیک آن دارد. این مسجد در کنار باغ زیبایی مملو از درختان پرتغال قرار گرفته است که بسیار چشم نواز است و زیبایی اطراف را دو چندان کرده است. اگر در تور مراکش خود به بازدید از این مسجد رفتین، می توانید با 3 دقیقه پیاده روی به دیگر جاذبه ی گردشگری شهر مراکش یعنی میدان جامع الفنا برسید.

ارتفاع مناره این مسجد 77 متر می باشد و به عنوان بلندترین مناره شهر مراکش شناخته می شود. به همین دلیل شما می توانید از جاهای مختلف شهر نیز این مناره را ببینید. بر اساس افسانه های محلی، به دلیل مشرف بودن مناره به یک حرم سرا، تنها یک موذن نابینا به بالای آن می رفت و اذان می گفت.

مسجد کتبیه در واقع از دو مسجد تشکیل شده است، مسجد اول در سال 1147 و بعد از پیروزی خاندان الموحدین ساخته شد ولی متاسفانه جهت قبله آن درست نبود و این خاندان مجبور به ساخت مسجدی دیگر، در کنار مسجد قدیمی شدند. مسجد کتبیه که امروزه شناخته می شود در واقع مسجد دوم می باشد که هنوز هم به فعالیت خود ادامه می دهد و مسجد اول در طول تاریخ به فراموشی سپرده شده است و قسمت هایی از آن تخریب شده است.

بهترین زمان برای بازدید از این مسجد و جاذبه های گردشگری اطراف آن حدود 3 بعد از ظهر می باشد که میدان جامع الفنا شلوع تر می شود. از آن جهت که این مسجد هم اکنون نیز محلی برای اقامه نماز می باشد توصیه می شود لباس مناسبی بپوشید و توجه داشته باشید که غیر مسلمان ها اجازه ورود به خود مسجد را ندارند ولی با این حال می توانند از محوطه اطراف و باغ زیبا لذت ببرند.

مسجد-کتبیه-مراکش

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql