آرامگاه ماسولوس در هالیکارناسوس بدروم

آرامگاه ماسولوس در هالیکارناسوس بدروم

تاریخ آخرین به روز رسانی: 05 تیر ، 1397

Mausoleum at Halicarnassus Bodrum

شاید همه ی ما تا کنون نام عجایب هفت گانه جهان را شنیده باشیم و برخی از آن ها را بشناسیم. متأسفانه از لیست قدیمی عجایب هفتگانه در حال حاضر فقط هرم بزرگ جیزه در مصر همچنان پا برجا است و بقیه 6 مورد بر اثر بلایای طبیعی و یا جنگ از بین رفته اند و فقط بقایای ویران شده آن ها باقی مانده است. یکی از این عجایب، آرامگاه ماسولوس می باشد که در شهر بدروم ترکیه که در زمان قدیم با نام هالیکارناسوس شناخته می شد قرار گرفته است. با آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا با این آثار باستانی ارزشمدن بیشتر آشنا شوید.

ساخت این آرامگاه مربوط به سال های 350 تا 353 پیش از میلاد، و در زمان سلطه اردشیر سوم باز می گردد. ماسول یا ماسولوس یکی از پادشاهان بخش های شاهنشاهی هخامنشیان در قسمت ترکیه امروزه بوده است ساخت این معبد پیشنهاد همسر ماسول یعنی آرتمیس دوم بوده است و ساخت آن از زمان حیات ماسول آغاز شد و پس از مرگ وی تبدیل به آرامگاه او شد و بعد ها خود آرتمیس نیز در این معبد آرام گرفت.

آرامگاه-ماسولوس-هالیکارناسوس-بدروم

ملکه آرتمیس برای پیدا کردند بهترین و با استعداد ترین هنرمندان آن زمان، پیغام های فراوانی به یونان فرستاد. یکی از این معماران این بنا، اسکوپاس بود که مهندسی معبد آرتمیس(در شهر ازمیر کنونی) را نیز بر عهده داشت. ارتفاع این بنا حدود 45 متر بوده است و  قسمت پایینی بنا به شکل مکعب بوده ‌است و روی هر کدام از چهار دیوار اصلی تندیس‌هایی به شکل خدایان و فرشته‌های یونانی به چشم می‌خورده‌ است، این بنای باشکوه بر روی تپه ای مشرف به شهر ساخته شده بود و دور تا دور آن را حیاطی بزرگ احاطه می کرد. 

آرامگاه ماسولوس سالیان سال از جنگ ها و حملات زیادی مانند حمله اسکندر در سال 334 قبل از میلاد سالم باقی مانده بود و با شرایط خوبی هنوز پا برجا بود. اما بعد ها بر اثر زمین لرزه ای سقف و چندین ستونش ویران شد. در قرن 15 ام نیز و در طی جنگ های صلیبی، شوالیه سنت جان از مالتا، برای ساخت قلعه خود از سنگ ها و مجسمه های این معبد باستانی استفاده نبود و به همین دلیل بخش های زیادی از آن تخریب شد. تا سال 1522 تقریباً تمامی سنگ ها و بلوک های این معبد از سازه ی اصلی جدا شد و برای ساخت بناهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت. 

با این حال در حال حاضر برخی از سنگ های کشف شده از این آرامگاه در جای اصلی خود یعنی شهر بدروم قرار دارد و به یکی از جاذبه های توریستی بدروم تبدیل شده است. ولی بیشتر مجسمه ها و سنگ های مرمر به موزه بریتانیا منتقل شده است. اگر به تاریخ و آثار باستانی علاقمند هستید، در تور بدروم خود حتماً به این ناحیه سری بزنید.

آرامگاه-ماسولوس-هالیکارناسوس-بدروم-ترکیه

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql