تاثیرات سفر

تاثیرات سفر

تاثیر سفر بر روی انسان

با توجه به انواع دغدغه ها، مشکلات فکری و روحی در نتیجه زندگی های صنعتی و ارتباطی جامعه امروزی، مسافرت و تفریح می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری، کنترل و حتی رفع انواعی از مشکلات و دل مشغولی های فکری انسان داشته باشد. در اینجا قصد داریم، تاثیرات سفر را برروی جسم و روح انسان مورد بررسی قرار دهیم.
به طور کلی از مهم ترین تاثیرات سفر می توان به، کاهش استرس ها و دغدغه های روحی و روانی، خارج شدن از حالت روزمرگی، احساس شادابی روحی و نشاط، رفع خستگی، دست یابی به تنوع دیداری و شنیداری، کسب تجربه، افزایش حس صمیمیت، تحکیم بنیان خانواده، دست یافتن به حس روحیه جمعی اشاره کرد.
سفر علاوه بر ایجاد نشاط در اشخاص و فوایدی اجتماعی که ذکر شد می تواند از لحاظ فردی نیز سبب بالاتر رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس، بهبود شخصیت، ایجاد انگیزه، خودشناسی، کاهش تنش های داخلی اشخاص شده و این خود نقشی درمانی خوبی دارد، به شرط آن که آن ها در این لحظات تنهایی به دغدغه ها و مشکلات آینده خود فکر نکنند، بلکه به توانمندی و زیبایی استعدادشان فکر کنند.

تاثیر سفر بر روی جسم انسان

بهبود کیفیت خواب

وقتی به شهر ها و مکان هایی که دوست دارید می روید و از جاده ها و مسیر لذت می برید،در این صورت بدنتان استراحت می کند و به آرامش می رسد. تفریح و گشت و گذار جسمتان را خسته می کند و روحتان را شاداب. بنابراین خواب با کیفتی را تجربه می کنید. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و نور آفتاب باعث افزایش ترشح ملاتونین (هورمون خواب) می شود و خواب راحتی را برایتان فراهم می کند.

تامین ویتامینD

بهتر است بدانید که طبق آمارهای بدست آمده حدود ۸۰ درصد ایرانی ها دچار کمبود ویتامین D هستند. حتما می دانید که این ویتامین با جذب اشعه های نور خورشید توسط پوست ساخته می شود. ویتامین D نقش مهمی در سلامتی بدن دارد و باعث حفظ سلامت استخوان ها (افزایش استحکام استخوان، رشد، جذب کلسیم و غیره)، بهبود عملکرد عضلات بدن، کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، چاقی مفرط و دیابت می شود. بنابراین متوجه می شوید که با یک ویتامین مهم از نظر تاثیرگذاری مواجه هستید. به عقیده متخصصان، این ویتامین همچنین در درمان برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا بیماری داء الصدف و لک و پیس (پیسی یا برص یا ویتیلیگو) موثر است. نیازی نیست که ساعت ها در مقابل نور آفتاب دراز بکشید تا ویتامین D لازم جذب شود و از خواص آن بهره ببرید. کافیست که صورت و دست هایتان به مدت حدود ده دقیقه در معرض تابش نور آفتاب باشد. زمانی که در سفر هستید، بیشتر در هوای آزاد قرار می گیرید و این مسئله باعث افزایش تماس نور خورشید با پوست شده و میزان ویتامین D بدن افزایش پیدا می کند.

سبک شدن روح

سفر باعث افزایش احساس آرامش و رفاه می شود. زمانی که بدن در هوای آزاد و در معرض نور خورشید قرار می گیرد، آندورفین بیشتری ترشح می کند. این هورمون باعث ایجاد حس آرامش و لذت می شود. شما در سفر می توانید با افسردگی فصلی و مشکلات ریز و درشت زندگی عادی خود خداحافظی کرده و روح تان را سبک کنید.

کاهش استرس و اضطراب

ترشح آندروفین همچنین باعث مقابله با استرس و اضطراب می شود. حتما می دانید که استرس باعث فعال شدن رادیکال های آزاد شده و زمینه را برای بروز بیماری ها و پیری زود هنگام پوست آماده می سازد. هورمون آندروفین مانند یک ماده ی مخدر طبیعی عمل می کند و برای بدن و تسکین دردها مفید است.
اگر در ناحیه کمر، شانه ها و دیگر مناطق بدن احساس درد می کنید، زمان آن رسیده که سفری داشته باشید. البته منظورمان دردهای روزمره و ساده ای است که برای همه پیش می آید. اگر از بیماری خاصی رنج می برید، حتما قبل از هر گونه سفری با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش تحرک بدنی 

هر روز که می گذرد، محققان بیشتر به فواید ورزش و تحرک بدنی پی می برند. سفر کردن یکی از روش های دل انگیز برای افزایش تحرک بدنی است. دید و بازدید از اماکن دیدنی هر شهر، پیاده روی، دوچرخه سواری، رفتن به کنار دریا، شنا و غیره جزو کارهای رایج در هر سفری است. تمام این کارها باعث افزایش تحرک بدنی شما شده و برای سلامتی تان مفید است.

افزایش اکسیژن بدن

سفر کردن برای افزایش اکسیژن بدن بسیار موثر است. وقت گذراندن در بیرون از منزل و قرار گرفتن در معرض هوای پاک و سالم باعث می شود که اکسیژن بیشتری به مغز برسد. این کار همچنین باعث سبک شدن روح شده و احساس نشاط بیشتری ایجاد می کند.
تاثیرات سفر تنها بر جسم نیست؛ بلکه شاید بتوان تاثیرات سفر بر روح و ذهن را عمیق‌تر از تاثیرات آن بر جسم دانست.

خلاقیت

دکتر “ویلیام مادوکس” می‌گوید: پیوند انسان‌ها با فرهنگی جدید، هویتی تازه به آنها می‌بخشد که این باعث بروز خلاقیت‌های بیشتری می‌شود.

اعتماد

هرچه افراد مرزهای بیشتری را طی می‌کنند، حس اعتماد به دیگران و جهان اطراف نیز درآن ها گسترش می‌یابد.

قدرت در حل مشکلات

سفر و مشاهده فرهنگ‌های متفاوت، ذهن شما را به سوی راه حل‌های بیشتری باز می‌کند.

تواضع

دیدن چشم اندازهای طبیعی باشکوه و زیبا، شما را متواضع‌ تر می‌کند.

پذیرش

امتحان کردن چیزهای تازه در سفر باعث می‌شود اتفاقات زندگی را با آغوش بازتری بپذیرید.

هوش

رفتن به فراسوی مرزها حواس شما را تقویت می‌کند. به گفته محققان تماشای 40 ثانیه‌ای منظره‌ای از طبیعت، تمرکز و عملکرد شما را در فعالیت بعدیتان تقویت می‌کند.

خودسازی

در سفر خود را دوباره بسازید. “اریک وینر” می گوید: مکانت را عوض کن تا خودت را عوض کنی.

شجاعت

شجاعت شما را افزایش می‌دهد. هرچه بیشتر سفر کنید، ترس و وسواس بیشتر از شما دور می‌شود.

شادی

سفر شما را شادتر می‌کند. انتظار برای رفتن به سفری که برای آن تدارک دیده‌اید، سبب شادی شما می‌شود.

پیشرفت

سفر باعث پیشرفت شغلی شما می‌شود. در آخرین مطالعه موسسه آمریکایی “یو اس تراول” مشخص شد افرادی که تعطیلات خود را نادیده نمی‌گیرند، 65 درصد بیشتر در کار خود پیشرفت خواهند داشت.

صبر

سفر شما را صبورتر می‌کند. چیزهای کوچکی که در لحظه آزار دهنده به نظر می‌رسند، در طولانی مدت شخصیت شما را می‌سازند. تاخیر، بدشانسی و گاهی از دست دادن باعث صبور شدن شما می‌شود.

سازگاری

سفر باعث می‌شود که با کم و کاستی‌های زندگی بهتر کنار بیایید. قرار گرفتن در موقعیت‌های تازه با محیطی جدید و مواجهه با کم و کاستی‌ها و چیزهای متفاوتی که در مقصد جدیدتان دوست ندارید، شما را در مواجهه با کاستی‌ها قدرتمندتر می‌سازد.

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql