آتلانتیس باکو

آتلانتیس باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 بهمن ، 1398

آتلانتیس باکو

 قلعه سباییل باکو|Sabayil Castle Baku
قلعه سباییل باکو یا آتلانتیس باکو یکی از آثار تاریخی و شگفت انگیز در پایتخت آذربایجان محسوب می شود. باکو شهری است با قدمت بسیار که با داشتن گنجینه های زیبا با دنیای مدرن نیز ادغام شده است و تور باکو به دلیل نزدیکی به ایران و مجاورت با دریای خزر به یکی از بهترین انتخاب های سفر تبدبل شده است. ما درآژانس آرزوی آسمان آبی می خواهیم شما را با تمدن و تاریخ آذریایجان آشنا کنیم. این قلعه در نزدیکی ساحل دریای خزر، بر روی یک تپه قرار دارد که دور تا دور آن را آب احاطه کرده است. قلعه سباییل باکو مابین سالهای 1232 تا 1332 میلادی ساخته شده است وبرخی از باستان شناسان آن را بخشی از سیستم دفاعی آبسرون می دانند ومعتقد هستند که این قلعه متعلق به شیروانشاه ها می باشد. 
آتلانتیس-باکو

چرا قلعه سبابیل را آتلانتیس باکو می نامند؟
آتلانتیس باکو نامی است که بر روی این قلعه ی باستانی گذاشته شده است و بی ربط هم نیست، چرا که در سال 1306 میلادی بر اثر یک زلزله در شهر باکو این ساختمان یا جزیره در آب فرو رفت و چندین قرن در زیر آب ماند و با تمام گنجینه اش ناپدید شد. 
بعد از گذشت سال ها در اوایل قرن هجدهم میلادی که سطح آب دریای خزر پایین آمد قلعه سباییل باکو مانند جزیره آتلانتیس سر از آب بیرون اورد.
آتلانتیس-باکو

ساختمان قلعه سبابیل باکو
ساختمان قلعه سبابیل باکو توسط معماری با نام عبدالمجید مسعود اوغلو طراحی و ساخته شده است. این قلعه  از 15 برج نیم دایره که توسط دیوارهای به ارتفاع 40 متر مربع به یک دیگر وصل شده اند، تشکیل شده است. این برج ها توسط سلول های کوچکی به هم متصل می باشد و تنها یکی از آنهاست که دسترسی به سلول های دیگر ندارد. دیوارهای قلعه با قطر بین 1.2 و1.5 متر مربع مانند دژی مستحکم دورتادور قلعه را احاطه کرده اند و بر روی آن ها کتیبه های با قدمت بسیار خودنمایی میکنند.
آتلانتیس-باکو

گنجینه های قلعه سبابیل باکو
محققان در سال 2008 میلادی یک زیر گذر باستانی که متعلق به قرن نوزدهم بود را کشف کردند و به گفته محقق ویتالی آنتونوف، این زیرگذر یکی از معدود راه های مخفی است که به قلعه باستانی سبابیل منتهی می شود. همچنین چند مسیر زیر زمینی مخفی از کاخ شیروانشاه و سینگ گالا در منطقه تاریخی ایچری شهر  به سوی دریا و قلعه سبابیل یافت شده است که یک گذرگاه کشف شده از شبکه راه های مخفی زیرزمینی می باشند.
آتلانتیس-باکو

در بین سال های 1939 الی 1969 میلادی یه تیم باستان شناسی به کند و کاو در قلعه مشغول شدننو و حاصل این پژوهش 700 کتیبه باستانی بود که در نمایان شدن پیشینه ای این قلعه راز آلود تاثیر به سزایی داشته است. امروزه این کتیبه های سنگی باستانی در حیاط کاخ شیروانشاه باکو نگهداری می شود. ناگفته نماند که هنوز همه سنگ های موجود کشف نشده اند. مورخان اسامی 15 شیروانشاه و سایر اطلاعات ارزشمند را در مورد این صفحات سنگی پیدا کردند.
آتلانتیس-باکو

موقعیت مکانی قلعه سبابیل باکو:
قلعه سبابیل باکو در نزدیکی ساحل دریای کاسپین، مانند یک جزیره قرار گرفته است و فقط با قایق دسترسی دارد. از نزدیکترین جاذبه های گردشگری باکو به این قلعه تاریخی می توانیم به پارک آپلند باکو، ونیز کوچک باکو، چرخ و فلک باکو، باغ فیلارمونیک باکو وموزه فرش باکو اشاره کنیم.







مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql