موزه های استانبول

موزه های استانبول

تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 اردیبهشت ، 1399

موزه های استانبول

موزه های استانبول | Istanbul Museums 

استانبول از شهرهای محبوب و پرطرفدار و جزو بزرگترین شهرهای جهان است که سالانه مقصد میلیون ها نفرگردشگر داخلی و خارجی می باشد. این شهر قدیمی دارای جاذبه های توریستی و تاریخی زیادی است که در کنار مکان های تفریحی، دیدنی و مراکز خرید مورد بازدید تعداد بیشماری از علاقه مندان به تور ترکیه قرار می گیرد. هرچند که علاوه بر اماکن یاد شده از موزه های پرشمار این شهر که هرکدام یادآور دوران مختلف از جمله امپراطوری عثمانی هستند نمی توان گذشت. به همین دلیل آژانس مسافرتی آرزوی آسمان آبی در این مطلب تعدادی از معروف ترین موزه های استانبول را معرفی می کند.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول | Museum of Turkish and Islamic Arts Istanbul 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی در ناحیه معروف و توریستی استانبول یعنی منطقه فاتح در میدان سلطان احمد قرار دارد. ساختمان این موزه در سال 1524 میلادی بنا شده است. این ساختمان در زمان های قبل از آن کاخ ابراهیم پاشا پارکایی دومین وزیر اعظم پادشاه سلیمان یکم و همسر خدیجه سلطان خواهر شاه عثمانی بوده است.  موزه هنرهای ترکی و اسلامی که امروزه از جاذبه های گردشگری استانبول شناخته می شود دارای یکی از بهترین مجموعه‌های فرش در دنیا می باشد که الهام‌بخش نقاشان اروپایی همچون هانس هلباین بوده است. از آثار ارزشمند موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ، فرشی سلجوقی است که800 سال از عمر آن می گذرد  و همچنین تذهیب‌های خطی، فلزکاری‌های پیچیده، سرامیک‌ها و چادرهای عشایر ینیز از دیگر آثار موجود می باشند. گردشگران و مسافران تور استانبول می توانند با استفاره از کارت موزه  به صورت رایگان از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول دیدن کنند. 

موزه-هنرهای-ترکی-اسلامی-استانبول-ترکیه

موزه رحمی کوچ استانبول |  Rahmi M. Koc Museum Istanbul

موزه رحمی کوچ یک موزه صنعتی و خصوصی در شهر استانبول می باشد و حتی توجه کسانی را که به تاریخ ماشین سازی آشنایی ندارند و یا نسبت به آن علاقه ای ندارند را جذب خود می کند. این مکان تاریخ حمل و نقل، صنعت و ارتباطات ترکیه را به نمایش گذاشته است. این موزه در سال 1991 میلادی توسط فردی به نام رحمی کوچ که عضوی از یکی از خاندان های ثروتمند ترکیه و رئیس گروه کوچ بود، ساخته شد که برای نخستین بار در سال 1994 افتتاح شد، البته چند سال بعد موزه خواهر که نسبت به این موزه کوچک تر است در سال 2005 در پایتخت ترکیه، یعنی شهر آنکارا افتتاح شد. موزه رحمی کوچ در ناحیه هاسکوی ساحل شمالی منطقه گلدن هورن استانبول واقع شده و از دو بنای متصل به هم تشکیل شده است. گردشگران و مسافران تور استانبول داخل موزه رحمی کوچ ماشین های تزئین شده قدیمی با رنگ های مختلف ، دوچرخه و موتور سیکلت های قدیمی را مشاهده میکنند، همچنین انواع کشتی ها و علوم و فنون دریایی نیز داخل این موزه قرار دارد. خیلی از گردشگران و مسافران تور ترکیه که برای چندمین بار وارد این شهر می شوند، بازدید از موزه رحمی کوچ را در برنامه سفر خود قرار می دهند.
موزه-رحمی-کوچ-استانبول

موزه هنر مدرن استانبول | Istanbul Museum of Modern Art

موزه هنر مدرن از جاذبه های گردشگری استانبول می باشد که در سال 2004 میلادی افتتاح شد که در واقع نخستین موزه غیردولتی ترکیه می باشد. گردشگران و مسافران تور استانبول می توانند داخل این موزه آثار هنری مدرن را تماشا کنند و لذت ببرند.  موزه هنر مدرن استانبول دارای کلکسیون بزرگی از آثار هنری بین‌المللی می باشد که علاقمندان این رشته را به خود جذب می کند. یکی از ویژگی های این موزه ارزش دادن به هویت فرهنگی می باشد که برنامه‌های آموزشی و اجتماعی متعددی را نیز برای بومی‌ها و توریست‌ها برگزار می‌ شود.

موزه-هنر-مدرن-استانبول

موزه فرش استانبول | Istanbul Carpet Museum

موزه فرش در عمارت سلطنتی مسجد آبی در شهر استانبول ساخته شده است که اسم کامل آن موزه فرش و گلیم استانبول می باشد. در این موزه گنجینه های بسیار با ارزش نگهداری می شود که شامل بیش از چهل هزار اثر هنری ترکی و اسلامی می باشد. قطعاتی که داخل موزه فرش استانبول نگهداری می شوند اثر هنرمندان شهرهای عشاق، برگاما و قونیه که مربوط به قرن های 16 تا 19 میلادی هستند، می باشند. گردشگران و مسافران تور استانبول می توانند از بهترین نمونه‌های فرش‌های ترکی قرون 13 الی 20 میلادی نیز بازدید کنند. موزه فرش یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی کشور ترکیه بوده که در سال 1979 در عمارت حونکار مسجد سلطان احمد افتتاح شده اما پس از گذشت مدتی این موزه به عمارت ایاصوفیه انتقال داده شد و آثار بسیار زیبا و چشمگیری را به نمایش گذاشت.

موزه-فرش-استانبول-ترکیه

موزه پرا استانبول | Pera Museum Istanbul

سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا از موزه پرا بازدید می کنند، این موزه با موضوعیت هنر و فضایی مخصوص خود حس و حال مشرق زمین را در ذهن بازدید کننده ایجاد می کند. موزه پرا از موزه های مشهور در شهر استانبول می باشد که در ساختمان سابق یک هتل در سال 2005 میلادی احداث شده است و نزدیک به یک دهه از عمر آن می گذرد. این موزه در خیابان مشروطیت شماره 65 در منطقه بی اغلو در نزدیکی میدان تکسیم استانبول می باشد. مسافران تور استانبول می توانند بازدید از موزه پرا را در برنامه سفر خود قرار دهند و داخل آن نقاشی‌های زیبا، ظروف سفالی و کلکسیون‌های گوناگونی از اشیا هنری دیگر که وجود دارند را مشاهده کنند. در این موزه آثار نقاشی مرتبط با نگارگری عثمانی، هنر شرق‌شناسی در قرن 19  میلادی و آثار برجسته مرتبط با کاشی و سرامیک چینی وجود دارد که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و توریستهای خارجی و مسافران تور ترکیه را به سمت خود می کشاند و کلکسیونی ارزشمند از آثار گذشته را به نمایش گذاشته است.

موزه-پرا-استانبول

 موزه معصومیت استانبول | The Museum of Innocence

موزه معصومیت در یکی از محله های استانبول به نام شوکورکوما در ناحیه بی اغلو قرار دارد. این موزه توسط فردی به نام اورهان پاموک که برنده جایزه نوبل ادبیات بود بر اساس رمان خود بنا شد و سپس همین نام بروی آن گذاشته شد که هم رمان و هم موزه بر طبق داستان زندگی دو خانواده ساخته شده است و در نتیجه در هفدهم ماه می سال 2014 میلادی برنده جایزه موزه سال اروپا شد. موزه معصومیت سالانه مورد بازدید تعداد زیادی از مسافرران تور استانبول قرار می گیرد.داخل این موزه زندگی طبقه اشراف استانبول از سال 1970 تا 2000 میلادی را نشان میدهد.اما داستان آن مربوط به فردی به نام کمال، یک استانبول ‌نشین مرفه می باشد که به یکی از اقوام فقیر خود علاقه مند می شود و موزه معصومیت مجموعه‌ای از یادگارهای عشق آن‌ها را نشان می‌دهد. در این مجموعه بیشتر از سی هزار اشیاء با ارزش در یک خانه متعلق به قرن 19 میلادی واقع شده است.

 موزه-معصومیت-استانبول

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql