آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 تیر ، 1399

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه که از جمله مساجد محبوب و جاذبه گردشگری استانبول به حساب می آید، یک مسجد امپراطوری عثمانی واقع در تپه سوم استانبول می باشد. در این بنا نیز مانند سایر بناهای عثمانی، انسجام، یکپارچگی و هماهنگی بی نظیری برقرار است که با فکر زیاد و ظرافت بنا شده اند. با آژانس آرزوی آسمان آبی جهت بدست آوردن اطلاعاتی در مورد مسجد سلیمانیه استانبول همراه شوید.

PSD-Asemanabiمسجد-سلیمانیه2

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه در سال 964 ه.ق توسط سلطان عثمانی، سلیمان یکم بنیان گذاری شد و طراحی آن را بزرگ ترین مهندس و معمار امپراطوری، میمار سینان انجام داد. در کتیبه ای که در این مسجد باشکوه وجود دارد تاریخ تاسیس مسجد 1550 میلادی و افتتاح آن 1557 میلادی به ثبت رسیده است که مسافران تور استانبول در بدو ورود به این مسجد آن را تماشا می کنند. مسجد سلیمانیه در بالاترین نقطه شهر استانبول یعنی نوک تپه ای در منطقه کانتارجیلار قرار دارد که در آن زمان برای نشان دادن شکوه و جلال سلطان طراحی شده بود. در این مسجد مکان هایی چون مدرسه، دانشکده پزشکی، آشپزخانه، بیمارستان، کاروانسرا، حمام و... نیز به منظور خدمت رساندن به فقرا وجود داشت که بسیاری از آن ها هنوز نیز پا برجاست. وقتی به مسجد سلیمانیه می روید به وضوح می توانید از بلندی آنجا دو قاره اروپا و آسیا و همچنین دو دریایی که استانبول را محاصره کرده  را نظاره کنید.
در سال 1660 میلادی یک آتش سوزی بزرگی رخ داد که در آن مسجد سلیمانیه تخریب شد و پس از چندی توسط سلطان محمود چهارم ترمیم شد. در سال 1766 میلادی نیز یک زلزله ای صورت گرفت که با آن بخشی از گنبد مسجد فرو ریخت. در جنگ جهانی اول حیاط مسجد به عنوان انبار اسلحه مورد استفاده قرار گرفت و با آتش گرفتن مهمات، آتش سوزی دیگری در مسجد رخ داد که سال 1956 میلادی مسجد به صورت کامل احیا شد. یکی از عواملی به نمای مسجد آسیب رساند، ساخت پل مترو هالچ در سال 2013 میلادی بود.

PSD-Asemanabiمسجد-سلیمانیه1

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

حیاط مسجد نیز مانند داخل مسجد از شکوه و زرق و برق مملو است که دارای یک مستطیل چهارگوش با ستون های مرمر، گرانیت و پورفیری می باشد. مسجد سلیمانیه نخستین بنایی می باشد که در آن از کاشی های ایزنیک با گل رس قرمز در زیر لعاب استفاده شده است. در چهار گوشه حیاط چهار مناره قرار گرفته است که دو مناره آن بلند تر می باشند. منارها در کل 10 گالری را در خود جای داده اند.
گنبد اصلی مسجد 53 متر ارتفاع و 26/5 قطر دارد. در آن زمان اگر فرد عادی تصمیم به ساخت مسجد می گرفت فقط از یک مناره می توانست استفاده کند. هنگامی که شاهزاده ای بخواهد مسجد بسازد تنها دو مناره باید به کار گیرد. سلطان فقط می توانست در آن زمان از چهار مناره در ساخت مسجد استفاده کند.
فضای داخلی مسجد که تقریباً مربعی شکل است دارای 59 متر طول و 58 متر عرض می باشد که فضایی منحصر به فرد و شاهکاری را در بر گرفته است. فضا و نمای داخلی مسجد بسیار زیبا و با شکوه طراحی و تزئین شده که گردشگران زیادی را ترغیب به نماز خواندن می کند. سوراخی که در بالای گنبد هست که به جهت ورود نور خورشید و زیبا تر شدن مسجد قرار گرفته است. 

PSD-Asemanabiمسجد-سلیمانیه5

PSD-Asemanabiمسجد-سلیمانیه

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql