آب انبار باسیلیکا استانبول | Basilica Cistern

آب انبار باسیلیکا استانبول | Basilica Cistern

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 تیر ، 1399

آب انبار باسیلیکا استانبول | Basilica Cistern

در شهر باستانی و قدیمی استانبول آب انبارهایی در دل خاک مخفی بودند که باسیلیکا جزو بزرگ ترین آن ها در بین چند صد تای دیگر می باشد. آب انبار باسیلیکا که متعلق به قرن ششم میلادی است، واقع در 150 متری ایاصوفیه وبین شاخ طلایی و دریای مرمره استانبول می باشد که آژانس آرزوی آسمان آبی در این مطلب سعی کرده توضیحات جامعی درمورد این آب انبار باستانی به شما ارائه کند.

Asemanabi-آب-انبار1

آشنایی با آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا از جمله جاذبه های گردشگری استانبول است که در چند قدمی مسجد آبی می باشد، به دستور امپراتور روم به نام جاستینان اول در سال 532 احداث شده که در آن زمان آب ساکنان شهر استانبول از این منبع تهیه می شد. قابل ذکر است که این آب انبار توانا به ذخیره حدود 2/8 میلیون فوت مکعب، معادل صد هزار تن آب می باشد. این آب انبار، بزرگ ترین آب انبار بیزانسی می باشد که تا به امروز استوار مانده است. تکنولوژی به کار رفته در این آب انبار که بسیار به روز و پیشرفته می باشد، موجبات شگفتی و تعجب باستان شناسان را فراهم کرده است. بنای این آب انبار به گونه ایست که به 336 ستون تکیه کرده که برخی از آنها از معابد وارد این مکان شده که حکاکی های درخشانی را در پی دارند.
طول و عرض آب انبار باسیلیکا به ترتیب 140 و 70 متر می باشد و برای ورود به آن باید 52 پله را به زمین بپیمائید. ستون های بلند و تنومندی که در این آب انبار موجود است هر کدام ارتفاعی 9 متری دارند و با فاصله تقریباً 5 متری از هم قرار گرفته اند. سرستون ها بسیار زیبا و هر کدام با اشکال مختلفی بر روی ستون ها سوار شده اند.
با ورود به این آب انبار و قدم زدن در آن حس فوق العاده ای با چکیدن قطرات آب از سقف به شما دست می دهد که فضا را بسیار دلنشین و در عین حال خوفناک می کند. در سال 1986 میلادی به دستور شهرداری استانبول آب انبار باسیلیکا بازسازی و تعمیر شد و به حسن این بازسازی، تمام کف زمین با کاشی های آجری فرش شد و همچنین کافه مجللی برای گردشگران تاسیس گشت که پس از آن در سال 1987 این آب انبار برای عموم مردم به نمایش درآمد که به مرور جزو معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب شد. جالب است بدانید که در سال 1963 میلادی از این آب انبار به عنوان لوکیشن صحنه فیلم برداری جیمز باند استفاده شد.

Asemanabi-آب-انبار

جاذبه های نزدیک آب انبار باسیلیکا

موزه ایاصوفیه 
کاخ توپکاپی
مسجد کبود
شاخ طلایی
دریای مرمره 

Asemanabi-آب-انبار2

ساعات بازدید آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 عصر برای نمایش شگفتی هایش باز می باشد.

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql