تاریخچه پیدایش مک دونالد

تاریخچه پیدایش مک دونالد

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 دی ، 1397

تاریخچه پیدایش مک دونالد

مطمئنا همه ما نام رستوران های مک دونالد را شنیده ایم و خیلی از ما در سفرهای خود طعم لذیذ غذاهایش را امتحان کرده ایم. مک دونالد که از سال 1948 در کالیفرنیا شروع به کار کرد امروز در 120 کشور جهان روزانه به حدود 90 میلیون نفر سرویس می دهد. منو اولیه رستوران تنها شامل همبرگر، چیز برگر، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه بود که توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد تهیه شده بود و آن ها می خواستند با این منو غذای ارزان را در سریعترین زمان ممکن برای مشتری سرو کنند. در ادامه مطلب با آژانس آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا با هم تاریخچه ای از پیدایش این برند محبوب را مرور کنیم.

در اواخر دهه 1930خانواده مک دونالد به هالیوود مهاجرت کردند و پدر خانواده یعنی پاتریک مک دونالد یک کیوسک کوچک غذافروشی در نزدیکی فرودگاه مونروویا شهر کالیفرنیا راه اندازی کرد که در ابتدا تنها هات داگ در آن سرو می شد، اما ده سال بعد ریچارد و موریس این کیوسک را چندین کیلومتر جابجا کرده و به سن برناردیو بردند و نام آن را «McDonald's Bar-B-Que» گذاشتند. آن ها منویی با 25 تنوع غذایی که اکثر آنها کبابی بودند را در نظر گرفته بودند و مشتری ها در ماشین خود می نشستند و پیش خدمات ها غذا را برایشان سرو می کردند. پس از گذشت 8 سال آنها متوجه شدند که بیشتر درآمدشان از فروش همبرگر به دست می آید بنابراین منو خود را تغییر دادند و تنها همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی، قهوه، کیک سیب و نوشیدنی بدون الکل را در آن جای دادند. در مدت کوتاهی چیپس سیب زمینی و کیک سیب جای خود را به سیب زمینی و میلک شیک داد و رستوران به شکل سلف سرویس تغییر پیدا کرد و با نام «McDonald's» دوباره بازگشایی شد.

از سیاست های کاری برادران مک دونالد که در طراحی رستورانشان به کار بردند می توان از موارد زیر نام برد، آنها وسایل گرمایشی را کم کردند، صندلی ها را از هم فاصله بیشتری دادند تا مشتری ها کمتر با هم صحبت کنند،صندلی ها به گونه ای طراحی شد که مشتری ها کامل به میز و غذا تسلط داشته باشند و تمام این کارها برای بالا رفتن سرعت مردم در غذا خوردنشان بود تا رستوران بتواند در طول روز به تعداد مشتری بیشتری سرویس دهی کند.

در سال 1953 بود که برادران مک دونالد تصمیم گرفتند تا نام تجاری و حق امتیاز خود را برای بازگشایی شعبه های بیشتری از رستوران واگذار کنند و تنها طی 5 سال و در سال 1958 تعداد این رستوران ها به 34 عدد رسید. در سال 1975 مک دونالد اولین رستوران خرید از داخل ماشین را راه اندازی کرد تا مشتری ها بتوانند در کمتر از 50 ثانیه و بدون نیاز به پیاده شدن غذای خود را سفارش و دریافت کنند. اولین شعبه خارج از آمریکا این رستوران زنجیره ای در سال 1967 در بریتیش کلمبیای کانادا افتتاح شد و تا اوایل دهه 90 میلادی بیش از 3600 شعبه این رستوران در کشورهای ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلستان راه اندازی شد. برادران مک دونالد که به آرزوی خود رسیده بودند در سال 1961 برند خود را به ری کراک فروختند.

ری کراک که در سال 1902 در آمریکا متولد شده بود بعنوان فروشنده مخلوط کن های میلک شیک کار می کرد و زمانیکه متوجه شد برادران مک دونالد 8 عدد از این دستگاه ها را برای رستوران خود خریداری کرده اند نزد آنها رفت و حق امتیاز راه اندازی شعبات مک دونالد را از آنها خرید و برای اینکه بتواند کیفیت غذا در تمام شعبات را یکسان نگه دارد دانشگاه همبرگر را در سال 1961 راه اندازی کرد. جالب است که بدانید تا امروز بیش از 80 هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

اگر تا بحال به رستوران مک دونالد رفته باشید حتما با دلقک آن آشنا هستید که امروزه به برند مک دونالد تبدیل شده است. این دلقک برای اولین بار در سال 1963 و با نام رونالد مک دونالد معرفی شد. لوگو رستوران یک حرف M با گوشه های منحنی است.

پس از مرگ ری کراک مدیریت این رستوران چندین دست جابجا شد تا امروز که مدیریت آن بر عهده استیو استبروک می باشد. این رستوران بیش از 370 هزار کارمند در 120 کشور دنیا دارد و برای کودکان غذاهای سالم تری از جمله سالاد، میوه، آب سیب و شیر کم چرب را در منوی خود جای داد. خوب است بدانید که مک دونالد اولین رستورانی بود که در بسته بندی مواد غذایی خود ارزش غذایی آنها را درج می کرد. طی شکایت های مختلفی که از این شرکت مبنی بر خطرناک بودن بسته بندی غذاهای برای جنگل های بارانی صورت گرفت، مک دونالد در سال 1990 تعهد جهانی محیط زیست را ایجاد و زباله های خود را کاهش داد به طوری که امروزه 80% از بسته بندی های این شرکت با مواد تجدید پذیر صورت می گیرد.

اما در نهایت تبلیغات، ارائه محصولات سالم و خلاقانه و بسته بندی جذاب برای مک دونالد کافی بود تا بتواند با وجود تمام این چالش ها محبوبیت خود را حفظ کند و روز به روز به تعداد شعب و مشتری هایش بیفزاید.

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql