یانار داغ باکو

یانار داغ باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 بهمن ، 1398

یانار داغ باکو | Yanar Dagh Baku
یانارداغ باکو یا کوه سوزان در 25 کیلومتری شمال شهرباکو واقع شده است. باکو پایتخت مدرن آذربایجان به شمارمی‌رود که تاریخ غنی بسیاری دارد. یانار داغ یا کوه سوزان در زبان پارسی کوه همیشه شعله ور معنا می‌شود. گردشگران تور باکو با اشتیاق خاصی به تماشای منطقه یانارداغ می‌روند که شاید به ندرت چنین منظره‌ای را در دیگر نقاط جهان به چشم دیده باشند. در فرهنگ عامه مردم آذربایجان این کوه نماد پیوند مردم آذربایجان و مردم ایران بخصوص ایران باستان به شمار می‌رفته است، کوهی که شاید زمانی مذهبی مشترک و آیین‌های مشترکی میان ایرانیان و آذربایجانی ها داشته است. امروزه این کوه اهمیت مذهبی خود را از دست داده ولی همچنان الهام‌ بخش هنرمندان سراسر جهان است.

یانار داغ باکو

در یانارداغ جادویی چه میبینم؟
از آذربایجان به لحاظ تاریخی به عنوان سرزمین آتش یاد می شود البته اعطای این لقب به این نقطه جادویی چندان هم بی دلیل نیست در این کوه آتشین گازهايی متصاعد شده از کوه شعله ‌ورند، بله ممکن است تعجب آور باشد ولی حقیقت دارد، منابع گازی به دلیل رسیدن سطح متان در درون زمین به حد اشباع در این منطقه از منافذ کوه به بیرون متصاعد شده و به دلیل احتراقی که سالها قبل رخ داده سالهاست که در حال سوختن است و منظره ای خیره کننده به وجود می آورد که با دیدن آن شگفت زده خواهید شد. کوه آتشین باکو  یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری باکو به حساب می آید.
یانار داغ باکوهنگام طلوع و غروب خورشید از بین لایه سنگ‌ها و ماسه‌ها شعله‌ها بیرون زده منظره‌ای بسیار خیره کننده و زیبا را به وجود می‌آورد. در نزدیکی این کوه کافه‌ها و چای خانه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند با چای و مربا‌های مخصوص از گردشگران وعلاقه‌مندان به تماشای یانار داغ  پذیرایی کند، همینجا تمام نمی شود یانار داغ باکو جذابیت های دیگری هم در این سفر برای شما نمایان می کند، در دامنه این کوه رودخانه‌ای سرشار املاح معدنی و گوگرد در جریان می‌باشد، سر منشاء این رودخانه چشمه‌های در مجاورت یارنا داغ می‌باشد که آب آن‌ها اشباع شده با گوگرد می‌باشد که در هر لحظه می‌تواند شعله ور شوند. همچنین گردشگران می‌توانند در 200 متر مربع پایین‌تر از این کوه بازدیدی از گل افشان های باکو داشته باشند. بهترین زمان برای دیدن زیبایی های شعله های ابدی یانار داغ شب هنگام می باشد، زمانیکه شعله های آتش در تاریکی خود نمایی می کنند.

یانار داغ باکو
داستان احتراق کوه یانار داغ باکو
البته یکی از معروف ترین داستان هایی که سبب احتراق اولیه این کوه بوده چوپانی است، که بر حسب تصادف مانده سیگار خود را بر روی این منبع غنی گاز پرتاب می کند و موجب شعله ور شدن آن می شود و جالب است بدانید که از آن زمان تاکنون این کوه در حال سوختن است و هیچ کس خاموشی این کوه را ندیده است.حتی در زمانی که شعله های آتشگاه باکو آذربایجان به دلیل بهره برداری از ذخایر گاز و کاهش فشار گازهای زیر زمینی قطع شد آتش یانار داغ پا برجا باقی مانده است. نکته مهیج این است که این شعله‌ها در زمان بارندگی‌های مداوم و سرمای سخت زمستان خاموش نمی‌شوند. تصور کنید در هوای بارانی در کنار کوه آتش نشسته و قهوه ای نوش جان می کنید، بی شک این تجربه فراموش ناشدنی است. 

یانار داغ باکو



6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql