برج دختر باکو

برج دختر باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 مرداد ، 1397

Qız Qalası Maiden Tower Baku

شهر باکو نیروی بالقوه ی زیادی در جذب گردشگر دارد و یکی از بزرگ ترین مکان های نفت خیز جهان می باشد به همین دلیل ساخت برج هایی با طراحی های خاص می تواند به بهتر و جذاب تر شدن این شهر کمک شایانی کند. اما در این میان اماکن تاریخی و داستان های جالب آن مسافران و گردشگران تور باکو را از هیاهو در آورده و به تاریخ باکو می برند. یکی از این اماکن قلعه دختر است که درادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد. قلعه دختر یکی از اماکن باستانی مهم شهر باکو به حساب می آید.طوری که تصاویری از آن بر روی پول رایج کشور آذربایجان و تمبرهای پست این کشور مشاهده می شود . 

 برج-دختر-باکو-آذربایجان

در روزگار کهن،قلعه دختر،نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای عبادت به آنجا می رفته اند. این قلعه در سال 1960 مرمت و در سال 1964 تبدیل به موزه گردید. سازمان یونسکو در سال 2000  این بنا را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نمود. این اثر تاریخی که با ۲۹،۵ متر طول، 16  متر عرض، و 6 طبقه که در دو محدوده زمانی قرن 5 و 6  میلادی (آغاز ساخت مرحله اول) و قرن 12 (مرحله دوم) ساخته شده‌است.این جاذبه گردشگری باکو که بی ربط از تاریخ ایران نیست درون خود یک موزه نیز جای داده و می توان نام قلعه ای که موزه نیز هست را بر روی آن نهاد . زمانی که وارد قلعه می شوید با تمام جزئیات نیز آشنا می شوید و انگار پا به یک موزه نیز گذاشته اید. قلعه دختر باکو  از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است.قلعه دختر باکو از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است. به هنگام جشن نوروز در بالای برج آتشی روشن می شود و در شب بسیار زیبا جلوه می کند.

قلعه ی دختر تاریخ تکامل شهر باکو را در خود جای داده است. زمانی که بالای آن قرار می گیرید نمای کاملی از شهر باکو را خواهید دید . شهری زیبا و تاریخی.البته داستانی در باره این قلعه روایت شده و ما هم بنا به شنیده ها برای شما باز گو می کنیم.  می گویند که دختر خان باکو خود را از بالای این برج قدیمی به پایین انداخته است و بعضی دیگر نیز می گویند خواهر او بوده است و دلیل این کار دختر پادشاه را  زندانی شدن توسط برادرش روایت می کنند.

این منطقه برای اولین بار در دوران پارینه سنگی شناخته شده است و از قرن 12 بر روی یک سنگ که در بستر دریا بوده قرار گرفته و جالب است که بعد از گذشت سالیان دور همچنان پا بر جاست. برای بازدید از این منطقه و کسب اطلاعـات تور باکو با همـکاران ما در آژانس هواپیمایی آسمان آبی در ارتباط باشید.

 برج-دختر-باکو



6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql