کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 دی ، 1398

معرفی کاخ توپکاپی استانبول | Topkapi Palace Museum

کاخ موزه توپکاپی یکی از اصلی ترین و محبوب ترین جاذبه گردشگری استانبول است که در برنامه گشت شهری تور استانبول قرار دارد این کاخ زیبا و کم نظیر در بخش اروپایی استانبول و مشرف به خلیج شاخ طلایی واقع شده است چشم انداز زیبا و کم نظیر تنگه بسفروس و خلیج شاخ طلایی در کنار معماری منحصربه فرد عصر عثمانی و گلچین آثار هنری تمدن اسلام ، این کاخ را یکی از مشهور ترین میراث فرهنگی جهان مبدل ساخته است.  کاخ موزه توپکاپی به دستور محمد فاتح در قرن چهادهم میلادی به سبک معماری عثمانی و باروک ساخته و تا قرن نوزدهم میلادی کانون توجهات و مرکز حکومت امپراتوری عثمانی بود بعد ها این کاج جای خود را به کاخ دلما باغچه می دهد. دسترسی به کاخ توپکاپی آسان و راحت می باشد به گونه ای که انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس ، مترو تراموا و ... موجود است. این کاخ یا موزه همه روزه به غیر از روزهای سه شنبه برای عموم مردم باز می باشد. نکته قابل توجه ای که وجود دارد در بخش آثار مذهبی این کاخ از ورود مسافران و گردشگرانی که پوشش نامناسب دارند جلوگیری می شود.

معرفی کاخ توپکاپی استانبول 

تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول | History of Topkapi Palace Museum

ترکیه با وجود تاریخ غنی و میراث دار امپراتوری عثمانی دارای بناهای تاریخی متعددی است. یکی از محبوب ترین بناهای ساخته شده توسط سلاطین عثمانی کاخ توپکاپی استانبول می باشد. تایخچه این کاخ بزرگ به دو بخش تقسیم می شود دوران امپراتوری عثمانی و دوران جمهوری ترکیه که عصر حاضر می باشد که هر کدام به را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

کاخ توپکاپی در عصر عثمانی | Topkapi Palace Museum in Ottoman era

در قرن چهاردهم میلادی قوای نظامی ترکان مسلمان به رهبری سلطان محمد فاتح پس از ماه ها محاصره قسطنطنیه وارد این شهر شدند پس از ورود ترکان مسلمان تغییرات گسترده در این شهر صورت گرفت که یکی از این تغییرات ساخت کاخ باشکوهی بود که معرف قدرت امپراتوری نوپای عثمانی باشد. این کاخ به دستور محمد فاتح بر روی خرابه های ساختمان های یونانی ها مشرف به خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفروس بر روی بلندترین تپه ساخته شد. این کاخ در قرن چهاردهم میلادی عمدتاً در ویرانه بیش نبود سلطان محمد فاتح دستور داد تا بهترین کارگران ، نجاران و معماران را از سراسر امپراتوری گردهم جمع کنند و طرح های اولیه کاخ توپکاپی در آن دوران بنا گردید. این کاخ در اصل برای زندگی خاندان سلطنتی ساخته شد ساختمان و اتاق های خصوصی در بالاترین نقطه کاخ مستقر شده و با راهرو و گذرگاه های مخفی به هم متصل شده بودن دیوارهای بلند و محکم این کاخ را احاطه کرده بود. این کاخ در آن دوران دارای زیباترین و بهترین تشریفات بین کاخ های اروپایی و اسلامی داشت و عثمانی ها کاخ توپکاپی را  کاخ جلال می نامیدند.

کاخ توپکاپی در عصر عثمانی

 کاخ توپکاپی استانبول در قرن پانزدهم میلادی به اوج شکوه و جلال خود می رسد در این قرن امپراتوری عثمانی فتوحات و پیشروی های زیادی داشت سلطان سلیمان با تغییرات و کسترش این کاخ می خواست شکوه و جلال حکومت خود را به رخ جهانیان بکشد و معماران معروف جهان آن دوران را برای گسترش و بازسازی این کاخ به استانبول دعوت کرد. در دوران سلطان سلیم دوم کاخ توپکاپی  آتش سوزی بزرگ آشپزخانه ها را ویران کرد معمار سینان به دستور سلطان سلیم نه تنها قسمت های آسیب دیده کاخ بلکه حرم سرا ها ، حمام ها و ساختمان های ساحلی را ترمیم و بازسازی و گسترش داد. ظاهر امروزی این کاخ در قرن شانزدهم به دست آمد ، محوط سازی ها ، ساختمان های گوناگن همه گی در قرن شانزدهم به کاخ اضافه شد.در قرن هجدهم با به سلطنت رسیدن سلطان عبدالمجید اول این کاخ اهمیت خود را از دست می دهد و تا جایی که دربار و خاندان سلطنتی به کاخ جدید خود یعنی کاخ دلمه‌باغچه منتقل می شوند.

 تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی در عصر حاضر | Topkapi Palace Museum in new age

دراوایل قرن بیستم میلادی و با انحلال امپراتوری عثمانی و تأسیس جمهوری ترکیه و با حکم دولت این مجموعه به کاخ موزه توپکاپی تبدیل و برای دسترس عموم آزاد شد. این کاخ اولین موزه کشور ترکیه محسوب می شود در این کاخ موزه اشیای گرانبهای چون لباس و سلاح های فاخر عصر عثمانی هدایا و غنایم جنگی آن دوران نگهداری می شود همچنین آثار مهم و ارزشمندی از تمدن اسلام و همچنین شمشیر و خرقه پیامبر اسلام (ص) را در خود جای داده است این کاخ موزه در دهه هشتاد میلادی در یونسکو ثبت شد و به عنوان بزرگترین میراث جهانی و محبوب ترین جاذبه گردشگری استانبول شناخته می شود. همه ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این کاخ موزه زیبا به استانبول سفر می کنند.

بخش های کاخ توپکاپی استانبول | Sections of Topkapi Palace

کاخ موزه توپکاپی دارای بخش های مختلفی است که در سال ها و قرن ها دست خوش تغییرات کسترده شد بخش های اعظم این کاخ در طی قرن ها از بین رفته است و کاخ امروزی نماینده شکوه و جلال عصر عثمانی است. همان طور که گفتیم کاخ توپکاپی استانبول دارای بخش های مختلف است ولی تمامی این بخش ها برای بازدید عموم آزاد نیست در ادامه با بخش های قابل دسترس آشنا می شویم.

حیاط های کاخ توپکاپی | Topkapi Palace Yards

کاخ موزه توپکاپی دارای چهار حیاط اصلی است که هر کدام بسته به کاربرد و مقام قابل دسترس بودن. حیاط اول قدیمی ترین بخش این کاخ موزه است که از دوران حکومت بیزانس به یادگار مانده که بسیاری از ساختارهای تاریخی آن دیگر وجود ندارد در این حیاط کلیسای قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوران بیزانس می رسد و در دوران عثمانی به عنوان انبار استفاده می شد. حیاط دوم از طرق دروازه بین حیاط اول و دوم قابل دسترس است این حیاط در قرن پازدهم میلادی تکمیل شده و ساختمان های نانوایی ،بیمارستان ،اصطبل و آشپز خانه ها در این حیاط قرار داشتند. در پشت اصطبل ها خوابگاه هایی با امکاناتی نظیر حمام ،مسجد قرار دارد ، دروازه ای حیاط دوم را به حیاط سوم متصل می کند. قلب کاخ نام دیگر حیاط سوم است این حیاط یک باغ سرسبز با درختان بلند قرار دارد که توسط خزانه داری ،حرمسرا و کتابخانه احمد سوم احاطه شده است. آخرین و خصوصی ترین قسمت کاخ حیاط چهارم است این حیاط دارای باغ و ساختمان های زیبا و فاخر است پادشاه و خانواده سلطنتی در آن قسمت زندگی می کردند.

خزانه داری امپراتوری | Empire Treasury

خزانه داری در اصل وظیفه تامین بودجه و اعتبار حکومت پرداخت حقوق های ساکنین و کارکنان کاخ را برعهده داشت. همچنین محل نگه داری اشیای با ارزش و مهر امپراتوری در خزانه داری کاخ نگهداری می شد.

اسلحه خانه کاخ توپکاپی | Topkapi Palace Arms

بعد از تبدیل شده کاخ توپکاپی به موزه تعداد زیادی اسلاح در این کاخ ماند که همه گی به اسلحه خانه انتقال داده شده که حدود چهارصد قبضه اسلحه است که به نمایش عموم گذاشته شده است. در این مجموعه علاوه بر اسلحه های کاخ توپکاپی از سلاح های دوران بنی امیه و عباسیان، کلاهخود و شمشیر های پارسی ، آسیایی و اروپایی نگهداری می شود. 

آشپزخانه کاخ توپکاپی | Topkapi Palace Kitchen

زمان ساخت آشپزخانه کاخ توپکاپی به قرن پانزدهم میلادی بر می گردد. آشپزخانه کاخ توپکاپی به دستور سلطنت سلیمان ساخته و گسترش یافت این مجموعه دارای بخش های مختلفی نظیر مدرسه آشپزی ، بخش نوشیدنی ها ،بخش شیرینی پزی ،انبار ،حمام ،مسجد محل اقامت کارکنان آشپزخانه بود این مجموعه در امروز برای نمایش ظروف آشپزخانه که از سراسر جهان جمع آوری شده را درخود جای داده است.

کاخ سلطان احمد در کاخ توپکاپی | Sultan Ahmad Palace

یکی از زیباترین مجموعه های این کاخ موزه ، کاخ سلطان احمد می باشد. دیوار این کاخ با کاشی های لعاب دار پوشیده شده و با تابلوهای طرح گل و پارچه های ارزشمند و فاخر تزئین شده است.

دروازه اصلی کاخ توپکاپی | Main Gate of Topkapi Palace

کاخ توپکاپی دارای دروازه های مختلفی است که یکی از معروفترین آن ها باب همایون می باشد این دروازه در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده و در قرن نوزدهم میلادی بازسازی شده است.

 کاخ توپکاپی استانبول

سبک معماری کاخ توپکاپی | Topkapi Palace Architecture Style

کاخ توپکاپی از ابتدا به دست ماهرترین و بهترین معماران امپراتوری نظیر سینان، آسم علی، داوودآقا، و سرکیس بالیان طراحی و ساخته شد سبک معماری کاخ توپکاپی استانبول در قرن چهارده و پانزدهم به سبک معماری عثمانی از معماری سلجوقی و بیزانسی الهام گرفته شد و در قرن هفدهم و هجدهم از سبک معماری باروک استفاده شده است سبک معماری ناصاف و پرپیچ و تاب یا غیرعادی که در آن عصر بسیار مرسوم بوده.

نحوه دسترسی به کاخ توپکاپی | Address of Topkapi Palace

کاخ توپکاپی در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و با وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس ، مترو تراموا قابل دسترس است. این کاخ موزه همه روزه به غیر از روزهای سه شنبه برای بازدید عموم باز است.نکته قابل توجه ای که وجود دارد آوردن سه پایه و کالسکه کودک در کاخ ممنوع است و در بخش مذهبی باید با لباس های پوسیده و اسلامی تردد کنید

آدرس کاخ توپکاپی: استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتران، نزدیک میدان سلطان احمد، کاخ موزه توپکاپی می باشد.

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql