غار باتو (غار میمون ها) کوالالامپور

غار باتو (غار میمون ها) کوالالامپور

تاریخ آخرین به روز رسانی: 22 مهر ، 1398

غار باتوکیو مالزی Batu Cave

غار میمون ها معروف به غار باتوکیو است که در دل یک تپه ی بزرگ آهکی با صخره های تیز قرار دارد، غار میمون ها و تپه در حدود چهارصد میلیون سال قدمت دارد. این غار بسیار معروف است و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. غار باتوکیو بسیار معروف بوده و برای هندوها مقدس است. غار میمون ها در سال 1881 میلادی توسط یک کاشف آمریکایی در قسمت شمال شهر کوالالامپور کشف شد. این غار در زمان های خیلی دور به عنوان منطقه تفریحی و مخفیگاه کاربرد داشته است. نام غار باتوکیو از رودخانه ای با نام سانگای باتو که در غار باتوکیو کوالالامپور جریان داشته گرفته شده است. این غار دارای نمادها و مجسمه های بسیاری است که با تماشای آنها می توانید لذت ببرید.

کوالالامپور پایتخت کشور مالزی و از توریستی ترین شهرهای این کشور است که جاذبه های گردشگری بسیاری در آن واقع شده است ، یکی از مهمترین و جذاب ترین جاذبه های دیدنی کوالالامپور، غار باتو است که به غار میمون ها نیز شهرت دارد . برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد این غار در کنار آژانس آرزوی آسمان آبی بمانید . 
در فاصله ی نه چندان دور از شهر کوالالامپور تپه ای آهکی با صخره هایی تیز و تند، سرشار از درختان و گیاهان وجود دارد که در داخل آن غارهایی وجود دارد، غار معبد و غار تاریک و وحشتناک که تبدیل به محل زیستی ایمن برای جانوران نادر شده است.سر درش با بناهای مذهبی طراحی شده و روی در آن مجسمه ای بزرگ از خداوندگار هندو واقع شده است که نگهبانان آن میمون ها هستند. 
نخستین کسانی که این تپه را کشف کردند و از ساکنین آن شدند بعد از میمون ها، مردمان قبیله Temuan بودند، که از ورودی های غار باتو به برای پناهگاه استفاده می کردند و پنهانی در آن زندگی می کردند. در سال ۱۸۶۰ میلادی برخی ازچینی هایی که به کشور مالزی مهاجرت کرده بودند تصمیم به استخراج چلغوز، برای حاصلخیز کردن خاک زمین های کشاورزی که داشتند وارد این تپه می شدند. شخصی به نام ویلیام هوراندی با شناسایی غارها و انتشار مستندهایی که داشت  در سال ۱۸۷۸ غار باتو را ثبت کرد، چندین سال بعد یک تاجر هندی به اسم تامبوسامی در بازدیدی که از بزرگترین غار موجود در این این تپه کرد، تصمیم گرفت از این محل یک عبادتگاه هندو درست کند و پیشکش به خداوند مورگن کند پس ساخت آن آغاز شد و مجسمه سازها و نقاش های حرفه ای و باتجربه ، داخل و بیرون غارها را با بناها و مجسمه های مذهبی طراحی کردند و غار باتو خیلی زود، به مقصدی برای زائران هندو و مسافران تور مالزی تبدیل شد.
از روز اول تاکنون که این مکان به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و با وجود تغییرات بسیار صاحبان اصلی این غارها فقط میمون ها بوده اند. ورود به غار باتو آزاد است و احتیاجی به خرید بلیط نیست. ابتدای ورود، تندیس غول پیکر خداوندگار مورگن توجه همه را به سمت خود جذب می کند، پیکره ای ۴۲ متری از بتن و فولاد، و روکش شده با ۳۰۰ لیتر طلا، که ساخت آن به دست پانزده مجسمه ساز هندی، سال ها زمان برده است .هندو ها خداوندگار مورگن را جنگجوی خوبی ها و  نگهبان خود از شر و بدی می دانند و به همین دلیل است که آن را مانند محافظی جلوی غار باتو گذاشته اند. او با نیزه اش آماده و در قامت یک جنگجو ایستاده و نگاه به توریستها و زائرانی دوخته که هر روز از سراسر جهان به دیدنش می آیند.
غار رامایانا در ابتدای این مجموعه واقع در سمت چپ پله ها است که با مجسمه رنگی به طول پانزده متر، خداوند هانومانکه بر در ورودی اش واقع شده است به سادگی پیدا کنید. قیمت ورودی این غار برای مراجعه کنندگان و مسافران تور مالزی ۱۵ رینگیت و برای بومی ها ۷ رینگیت  می باشد.  این غار در حقیقت یک موزه و گالری از مجسمه های هندو و نقاشی هایی است که داستان  جنگهای خداوندگار مورگن با شیاطین را به نمایش می کشد. 
در این مجموعه همه چیز از جمله پله ها و نرده ها همگی رنگی هستند، در مسیر از دیدنی های اطراف و درختان لذت ببرید، کسانی هستند که نفس نفس زنان از پله ها بالا می آیند و میمون ها هم در جلوی شما قرار دارند که اگر از مغازه، میوه یا خوراکی برای میمون ها خریده باشید، می توانید به آن ها غذا بدهید، که در غیر اینصورت آنها بی تعارف از بسته چیپس شما به اندازه خودشان بر می دارد و حتی ممکن است نوشابه انرژی زای شما را از دستتان بدزدند که همگی از جذابیت های این جاذبه توریستی به شمار می آید. 

پایان پله ها غار معبد یا همان Temple cave   واقع شده است و پس از بالا آمدن از آن همه پله در گرما، هوای خنک درون غار یک نعمت است. فضای وسیع این غار و سقف صد متری که دارد ، آن را به بزرگترین غار این مرکز تبدیل کرده است که شامل چند عبادتگاه است و تمام دیواره های آن با بناهای مذهبی و تندیس های خدایان تزیین شده است ، سقف غار گنبدی است و آسمان از میان حفره ای که در آن وجود دارد نمایان است. نور طبیعی فضای تاریک غار را روشن می کند به علاوه صدای دعاهایی که مردم می گویند و بوی عودی که در محیط وجود دارد شما را جذب خود می کند.

در پایین غار معبد، غار تاریک یا Dark Cave قرار دارد که 2  کیلومتر از راه های باریک، چاله و گودال هایی مرتبط که به حالت طبیعی خود رها شدند و امکان دسترسی به آن، فقط از راه تورهای مجاز غارنوردی امکان پذیر است.تماشای گلفهشنگ هایی که از سقف به سمت دیواره ها هستند و استالاگمیت هایی که از کف غار به  در هم پیچیده و بلند قد کشیده همگی به زیبایی و جذاب بودن این غار افزوده اند. گونه ای خاص جانوران مثل عنکبوت به نام خفاش هستند که در غار وجود دارند. راهها به سادگی قابل دسترسی اند، میزان سختی آن ها مشخص است و معمولا بر روی دیواره شمال شرقی غار قرار دارند.

به همین سبب کلاس های آموزشی و مربیانی برای حمایت اشخاصی که در جستجوی تجربه ی سنگ نوردی بر روی این صخره های آهکی هستند وجود دارد.علاوه بر غار تاریک، غار دامی یا Dami caves نیز افراد زیادی را، برای فرود با طناب، غار نوردی و سفر های اکتشافی به این منطقه می کشاند.از سال ۱۸۹۲ غار باتو هرساله در ۳ فوریه، میزبان هزاران هندو و گردشگرانی است که برای جشنواره Hindu Festival Of Thaipusam از سراسر جهان، به خصوص هند، راهی این منطقه می شوند.این فستیوال در واقع مراسمی مذهبی است که در آن دعا، آواز و ستایش در وصف خداوندگار مورگن خوانده می شود.اعتقاد بر این هست که مورگن الهه جنگ هندوها، در چنین روزی شیطان را شکست داده و او را به طاووسی تبدیل کرده.مریدان، مجسمه و ضریح هایی به شکل طاووس را به نماد شکست دادن شیطان، بر روی سر خود حمل می کنند.مردم ظرف هایی از شیر و هدایا را تا غار معبد، جهت قدردانی از او برای کمک هایی که به آن ها کرده و طلب خواسته ها و آرزوهایشان، بالا می برند.

غار میمونها در مالزی _ آژانس آسمان آبی

غار میمونها در مالزی _ آسمان آبی

غار میمون ها در مالزی _ آسمان آبی

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql