رصدخانه جانتار مانتار

رصدخانه جانتار مانتار

تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 تیر ، 1398

رصدخانه جانتار مانتار | Jantar Mantar

جیپور، شهر صورتی کشور هند، که بیشتر بخاطر ساختمان ها و کاخ های صورتی رنگ تاریخی خود شهرت دارد، در کنار کاخ های سلطنتی، جاذبه های گردشگری جذاب دیگری نیز دارد. یکی از این جاذبه های دیدنی شهر جیپور، رصدخانه جانتار مانتار می باشد. با آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا بیشتر با این رصدخانه جالب آشنا شوید و در تور هند خود سری به آنجا بزنید.

جانتار در زبان سانسکریت به معنی وسیله و مانتار نیز به معنی محاسبه است. در این رصدخانه می توانید انواع وسایل ستاره شناسی و محاسباتی را در سایز های بسیار بزرگ ببینید که برای علاقه مندان به ستاره شناسی بسیار جذاب است و مانند یک موزه علمی می باشد. این مجموعه که در لیست آثار باستانی یونسکو می باشد، در سال 1734 به دستور پادشاه سینگ دوم ساخته شده است. یکی از مهمترین سازه های موجود در این رصد خانه، بزرگترین ساعت آفتابی سنگی جهان می باشد. سازه های این مجموعه در زمان قدیم برای دیدن کسوف، خسوف، زمان سنج و کاربردهای تخصصی دیگر در علم نجوم مورد استفاده قرار می گرفت. رصدخانه جانتار مانتار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های دیدنی هند به شمار می رود.

نمونه های دیگری نیز از این رصدخانه در شهرهای دیگر هند مانند دهلی نیز ساخته شده است ولی در این بین، رصدخانه جانتار مانتار از همه ی آن ها بزرگ تر می باشد. نکته ی جالب درباره این مجموعه این است که با گذر حدود 300 سال و رفت و آمد فراوان گردشگران، آسیبی به سازه های آن وارد نشده و مثل روز اول خود سالم باقی مانده اند.

برای گشت و گذار در این رصدخانه چیزی حدود دو ساعتی زمان نیاز دارید تا به خوبی با هر ابزار و کاربرد آن آشنا شوید. .به یاد داشته باشید رصدخانه جانتار مانتار جیپور روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر برای عموم باز است. اگر هندوستان را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده اید با تور هند  می توانید در کنار بازدید از رصدخانه جانتار مانتار، سری نیز به کاخ شهر و هوا محل بزنید .آژانس آرزوی آسمان آبی سفری خوش را برایتان آرزومنداست.

jantar-mantar

Jantar-Mantar-Jaipur

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql