کاخ اسماعیلیه باکو

کاخ اسماعیلیه باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 بهمن ، 1398
 کاخ اسماعیلیه باکو| Ismailiyya Palace
کاخ اسماعیلیه باکو بنایی تاریخی است که درسال 1908 تا 1913 در شهر باکو ساخته شد. هنگامی که باکو دردستان روسیه بود بهره برداری نفتی باعث شد تا مردم ثروتمند شوند. به طبع مردم هم دوست داشتند ثروتشان را با ساختمان های مجلل به رخ بکشند. بارون آقا موسی نقی اف نیز از این قاعده مستثنی نبود، موسی نقی یف یکی از افراد بسیار منتفذ در صنعت نفتی و یکی از میلیونرهای آذربایجان بود که در امور خیریه و همچنین توسعه شهر باکو بسیار دست داشت.از اقدامات وی می توان به جمعیت خیریه، بیمارستان بزرگ موسی نقی یف، ساخت مدارس، راه اندازی سیستم ذخیره آب باکو و ارائه کمک هزینه تحصیل 25 دانش آموز اشاره کرد. کاخ اسماعیلیه باکو امروزه یکی از جاذبه های دیدنی باکو به حساب می آید.

نامگذاری کاخ اسماعیلیه باکو
در سال 1905، حاجی زین العابدین تقی اف، به عنوان رئیس بنیاد خیریه مسلمانان برای این بنیاد با ارائه دلیل و مدرک  درخواست مقرری کرده بود که نیاز های  بنیاد خیریه مسلمان به مقر با دلیل و مدرک اثبات شده بوده اند، به همین دلیل وی خواهان اهدای زمین خالی درخیابان نیکولایف بین دفتر تحریریه روزنامه و مدرسه دختران مسلمان شده بود. آن زمین برای استفاده رایگان بنیاد فوق‌الذکر به آن اهدا شد، نه به عنوان ملک شخصی ولی ساخت ساختمان در آن زمین به تعویق افتاد. میلیونرهای باکو در یکی از ضیافت‌های تشکیل شده به موسی نقی‌یف پیشنهاد دادند، که برای ابدی‌سازی یاد پسرش که بر اثر بیماری درگذشته بود، هزینه ساخت ساختمان مقر را به بنیاد خیریه مسلمان اعطا نماید و او نیز نام پسرش که اسماعیل بود را بر روی کاخ نهاد. این کاخ فاصله کمی تا کاخ شیروانشاه دارد که میتوانید از آن نیز بازدید کنید.

طرح معماری ساختمان اسماعیلیه باکو
طرح معماری ساختمان اسماعیلیه از جانب معمار جوزف پلاشکو، که درباکو نیز شهرت بسزایی پیدا کرده بود، در بین سال‌های 1901 الی 1903 تدوین گردید. طرح ساخت این کاخ آن قدر مورد علاقه مردم واقع شده بود، که روزنامه‌های وقت چاب باکو آن را برای فروش در کیوسک‌ها در شماره‌های خود منتشر می‌کردند. توصیه می‌شود در طی تور باکو بازدید از کاخ اسماعیلیه را در برنامه‌های سفر خود قرار دهد. مراسم کلنگ زنی این کاخ با حضور توده بزرگی از مردم و میلیونرهای باکودر بیست و یکم دسامبر سال ۱۹۰۸ برگزار گردید. کارهای ساخت وسازی نیز در سال ۱۹۱۳ به اتمام رسید. این بنا مانند سایر کارهای پلاشکو برگرفته از سبک معماری گوتیک است. هر فردی با نگاه و دقت می تواند شباهت آن را با سایر بناهایی که به این سبک بنا شدند (قصر دوک ونیز) دریابند. نمای این ساختمان با کلمات و حروف طلایی که نشان دهنده استفاده از کاخ به عنوان انجمن خیریه مسلمان بودن، مزین گردیده است.

بازسازی کاخ اسماعیلیه باکو
در سال ۱۹۱۸ زمانی که ارامنه به شهرباکو حمله کرده و شهر را به تصرف خود درآوردند، کاخ اسماعیلیه را مورد دستبرد قرار داده و سپس به آتش کشیدند. علاوه بر خسارت های شدیدی که به ساختمان وارد شد آرشیو نهادها و مدارکی که در کاخ اسماعیلیه بود نیز از میان رفت. بعد از تشکیل جمهوری آذربایجان تصمیم گرفتند که کاخ اسماعیلیه را تخریب کنند اما مردم به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کردند و با راهپیمایی هایی که ترتیب دادند توانستند جلوی تخریب را بگیرند.
در سال ۱۹۲۳ بازسازی کاخ اسماعیلیه شروع شد. اگرچه نما و طرح ساختمان حفظ شد اما دیوار نوشته هایی که با طلا حک شده بودند و حاوی آیاتی از قرآن بودند،از بین رفت و به جای آن ها ستاره های پنج گوش نصب شد.کاخ اسماعیلیه باکو در اختیار سازمان ها و نهادهای مختلفی چون کمیسیون باستان شناسی، جامعه فرهنگی ترکی و علوم اتحاد جماهیر شوروی بوده اما امروزه به عنوان آکادمی ملی علوم آذربایجان مورد استفاده قرار می گیرد.

جاذبه های گردشگری نزدیک به کاخ اسماعیلیه باکو
در نزدیکی کاخ اسماعیلیه، شهر قدیم باکو، موزه کتاب های مینیاتور،بنای یاد بود نظامی، موزه ادبیات نظامی قرار گرفته اند وگردشگران تور باکو یا تور آذربایجان میتوانند همزمان در یک روز ازاین جاذبه ها بازدید نمایند.



6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql