مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 آذر ، 1398

مسجد جامع دهلی نو | Jama Masjid

مسجد جامع دهلی که به اسم جهان نما نیز شناخته می شود از معروفترین  مساجد هند و بزرگترین مسجد اصلی دهلی قدیم است که به دستور پنجمین فرمانروای سلسله گورکانیکان هندوستان که تاج محل را نیز ساخته بود احداث شد و مقابل قلعه سرخ قرار گرفته است. با آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا این بنا را بیشتر بشناسید.

برای ساختن مسجد جامع دهلی بیشتر از 6000 کارگر شرکت داشته اند که نهایتاً در سال 1656 میلادی افتتاح شد. یک نسخه از قرآن قدیمی که بر روی پوست آهو نوشته شده در این مسجد قرار دارد، قسمت محوطه بیرونی مسجد حدوداً ظرفیت 25.000 نمازگزار را دارد که تمام محوطه با سنگ های قرمز تعیین شده است. پله هایی در ساخت این مسجد بکار رفته که تعداد آن ها در قسمت شمالی 39 پله، در قسمت شرقی 33 پله و در قسمت جنوبی 33 پله می باشد. همچنین در قسمت شرقی مسجد یک در بزرگتر وجود دارد که مخصوص خانواده سلطنتی بوده است.

مسجد جامع دهلی طولی معادل 80 متر دارد و اندازه عرض آن 27 متر است و سقف آن دارای 3 گنبد می باشد که از مرمر راه راه سفید و ارغوانی می باشد و در اطراف محوطه مسجد مغازه و فروشگاهایی جهت فروش انواع مختلف کالا وجود دارد.

در دوطرف گنبد مسجد، 2 مناره به ارتفاع 41 متر وجود دارد و تعداد 131 پله دارد که این پله ها نیز از سنگ مرمر سفید و سنگ قرمز ساخته شده که به شکل راه راه های طولی قرار دارد.

چهار مناره کوچک در محوطه پشت مسجد جامع دهلی هم وجود دارد که دارای 7 ورودی قوس دار می باشد که همگی به سمت غرب باز می شود و طول دیوارهای مسجد با مرمر پوشیده شده است و همچنین با مرمر سیاه و سفید کف مسجد پوشیده شده است که به عنوان سجاده نمازگزار از آن استفاده می شود که اندازه این مرمرها 91*50 سانتی متر است که تقریباً 899 سجاده برای نمازگزاران وجود دارد.

مسجد جامع دهلی از مهمترین جاذبه های گردشگری دهلی برای اکثر گردشگران و همچنین طرفداران تور هند می باشد.

delhi-india

6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql