سوغات مسکو

سوغات مسکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 اسفند ، 1397

سوغات مسکو

معمولا یکی از قسمت های هیجان انگیز هر سفری خرید سوغاتی برای عزیزان خود می باشد بنابراین اکثر جاذبه های گردشگری روسیه سرشار از سوغاتی های مناسب است.

در سفر به روسیه نیز خرید سوغاتی های بسیار جذاب و جالبی از جمله:

 شکلات، خاویار، عروسک‌های ماتریوشکا، عتیقه‌جات مربوط به دوران شوروی، سماور، زیورآلات سنتی، جعبه‌های لاکی، عسل به مسافران تور روسیه پیشنهاد میکنیم که در ادامه آن ها را معرفی میکنیم.

خاویار

در رستوران‌های سراسر مسکو، انواع خاویار را می‌توانید به اشکال مختلف سفارش دهید و طعم آن را امتحان کنید. البته در نظر داشته باشید که قیمت بالایی دارد و شاید هر کسی توانایی پرداخت هزینه‌ی آن را نداشته باشد. خاویار را می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌های مطرح خریداری کنید. البته خارج کردن خاویار از این کشور ممنوع است اما شما تا زمانی که در مسکو هستید می‌توانید طعم لذیذ آن را در رستوران‌های مختلف امتحان کنید.

خاویار-مسکو

عتیقه‌جات مربوط به دوران شوروی

انواع تقویم، مدال، کارت، ساعت و... را می‌توانید از بازارچه‌ها و فروشگاه‌های عتیقه‌جات و اشیای قدیمی بخرید. هر کدام از آنها نشانه‌ای از گذشته و تاریخ روسیه را در دل خود جای داده‌اند.

زیورآلات سنتی

از انواع زیور آلاتی که می‌توانید در مسکو خریداری کنید، زیورآلات کهربایی هستند. کهربا که معمولا به رنگ عسلی و طلایی شناخته می‌شود، تنوع رنگ دارد. برخی از انواع کهرباها سفید هستند یا رنگ مشکی و رگه‌های سرخ دارند. هنرمندان روسی علاقه‌ی زیادی به کهربا دارند و زیورآلات را با استفاده از آن به زیبایی تمام طراحی می‌کنند. علاوه بر زیورآلات از کهربا برای ساخت اشیای دیگری مثل مهره‌های شطرنج و تزیینات داخلی هم استفاده می‌شود.

زیورآلات سنتی یکی از سوغاتی‌های محبوب در شهرهای مختلف دنیا هستند. مسکو هم زیورآلات خاص خود را دارد که با قطعات چینی رنگ‌آمیزی شده درست می‌شوند که داخل یک قاب نقره‌ای قرار می‌گیرند. یکی دیگر از انواع زیورآلاتی کهربا که با نام اشک خورشید هم شناخته می‌شود، در روسیه از سواحل بالتیک به دست می‌آید. انواع مختلفی از این زیورآلات را می‌توانید با طرح‌ها و نقاشی‌های سنتی و رنگارنگ خریداری کنید؛ گوشواره، گردنبند، دستبند، گل سر و... برخی از انواع آنها کاملا با دست ساخته و نقاشی می‌شوند و معمولا طرح‌های گلدار دارند.

 Russian-souvenirs-Jewerlley

سماور

برای اولین بار سماور در دوره‌ی سلطنت شاهرخ نوه نادر شاه افشار وارد ایران شد و تا پایان دوران صدارت امیر کبیر که وی صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد این وسیله از کالاهای وارداتی بود. سماور نامی آشنا برای ما ایرانیان است. در گذشته در خانه‌ی هرکسی یکی دو سماور وجود داشت. امروزه اما با گسترش وسایل جدید، دیگر سماورها به گوشه ای از انباری‌ها رفته‌اند. اهالی روسیه هم امروزه به ندرت از سماور استفاده می‌کنند و چای‌ سازهای برقی جایگزین سماور شده است. این وسیله برای داغ نگه داشتن آب برای مدت طولانی مناسب بوده است. در سفر به مسکو می‌توانید انواع سماور را چه تزیینی و چه کاربردی، خریداری کنید.

 Russian--moscow

عروسک‌های ماتریوشکا

ماتروشکا عروسک‌های چوبی درون‌تهی هستند که از چوب درخت زیرفون (کُپ) و در تعداد ۵ یا بیشتر یا کمتر و به صورت تو در تو با تزیینات و رنگ آمیزی متنوعی ساخته می‌شود. ماتروشکا نسخه‌ی مردانه هم دارد که ددوشکا نامیده می‌شود و پیرمردی روس است. این عروسک‌ها از اواخر دهه‌ی ۱۸۹۰ به عنوان سوغات و یادگار روسیه مطرح شدند. در تمام فروشگاه‌های مسکو می‌توانید انواع این عروسک‌ها را خریداری کنید.

 Russian-souvenirs-doll

جعبه‌های لاکی

بهترین گزینه برای نگهداری جواهرات و یادگاری‌های ریز و درشت جعبه‌های زیبای پاپیه ماشه هستند که با لاک سیاه و نقاشی‌های رنگارنگ تزیین می‌شوند. این سوغاتی زیبا در روستاهایی در مرکز روسیه با دست ساخته می‌شوند و به زیبایی تمام با مینیاتورهای چشم‌گیر تزیین می‌شوند. در همه‌ی شهرهای روسیه و در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید این جعبه‌های زیبا را خریداری کنید. برای تزیین این جعبه‌ها معمولا از نقوش و طرح‌های سنتی استفاده می‌کنند و نقاشی‌هایی می‌کشند که یادآور داستان‌های کهن روسی و رویدادهای مهم تاریخی هستند. قیمت این جعبه‌ها به اندازه‌ و تصاویر نقاشی‌شده روی آنها بستگی دارد. با توجه به اینکه این جعبه‌ها دست‌ساز هستند، قیمت‌ آنها بالا است.

 Russian-souvenirs-box-moscow

شکلات

روس‌ها اولین بار طعم شکلات را در دوران کاترین کبیر در قرن هجدهم چشیدند. در آن زمان شکلات یک محصول لوکس بود که فقط طبقه‌ی اشراف می‌توانستند از آن بهره ببرند. در سال ۱۸۹۹، فردی به نام الکسی، اولین شکلات انحصاری روسیه را ساخت و آن را با اسامی جالبی روانه‌ی بازار کرد. شاید آوازه‌ی شکلات روسیه را تا به حال نشنیده باشید اما با امتحان کردن یک تکه از آن، نظرتان عوض می‌شود.

 Russian-souvenirs-chocalate

عسل

از همان ابتدا پرورش زنبور عسل در روسیه رواج داشته است و امروز هم روسیه به داشتن تنوع بی‌نظیری از عسل به خود می‌بالد. قرن‌های متمادی، عسل یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی روسیه بوده است. این ماده‌ی مغذی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که خواص بی‌شمار آن اثبات شده است. عسل‌هایی که در مسکو خواهید دید تنوع زیادی دارند؛ هم از نظر غلظت هم از نظر رنگ و عطر. عسل‌ها ممکن است در رنگ‌های قرمز، سفید و حتی سیاه وجود داشته باشند، برخی از آنها شفاف و برخی دیگر مات هستند. از میان لذیذترین انواع آن می‌توان به عسل شاه‌بلوط، عسل لیمو و عسل تمشک اشاره کرد. هر عسل، خواص درمانی منحصربه‌فردی دارد. علاوه بر مزایایی که برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها دارد، برای داشتن پوستی درخشان و شفاف هم مفید است. بازارچه‌های بزرگ عسل هر سال در مسکو برپا می‌شوند؛ در این بازارها عسل‌هایی از سراسر این کشور گردآوری می‌شوند. آژانس مسافرتیآسمان آبی را برای سفر به یاد ماندنی خود به روسیه فراموش نکنید.

Russian-souvenirs-honey

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql