ثبت موقت خیابان ولیعصر در فهرست آثار یونسکو

ثبت موقت خیابان ولیعصر در فهرست آثار یونسکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 دی ، 1397

ثبت موقت خیابان ولیعصر در فهرست آثار یونسکو

خیابان ولیعصر با طول 17 کیلومتر طولانی ترین خیابان خاورمیانه است که میدان تجریش را به میدان راه آهن متصل کرده است. این خیابان زیبا با درختان سر به فلک کشیده اش پتانسیل این را دارد که به ثبت جهانی برسد. در تاریخ 11 دی ماه 1397 خبری مبنی بر ثبت موقت خیابان ولیعصر در فهرست آثار یونسکو منتشر شد. در ادامه مطلب با آژانس مسافرتی آرزوی آسمان آبی همراه باشید تا جزئیات این خبر مهم را پیگیری کنیم.

ثبت موقت خیابان ولیعصر در یونسکو گامی مثبت در جهت ثبت جهانی این خیابان است. تنها بنایی که در تهران تاکنون به ثبت جهانی رسیده کاخ گلستان می باشد که در سال 1392 به ثبت رسید و خیابان ولیعصر می تواند دومین جاذبه تهران باشد که پیش بینی می شود تا سال 2020 در این فهرست قرار بگیرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر مدارک و مستندات این طرح توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در حال بررسی و انجام است.

پیروز حناچی، شهردار تهران، در این خصوص گفته است:

“در زمان حاضر خیابان ولیعصر تهران در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد که قبل از آن ثبت ملی شده بود. در قدم نخست لازمه ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) قرار گرفتن در این فهرست است که اکنون مستندات تهیه و به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.”

همچنین در ادامه شهردار تهران درباره خبر ثبت درختان خیابان ولیعصر در یونسکو گفت:

“ممکن است ثبت این خیابان در سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گیرد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر موضوع است.”

جالب است بدانید که تاکنون نزدیک به ۲۶ اثر از آثار تاریخی ایران در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

ساخت خیابان ولیعصر در سال 1300 آغاز شد و در سال 1307 خیابان های بالا همگی سنگفرش شدند و در سال 1309 مجلس شورای ملی قانون ساخت و گسترش خیابان های تهران را تصویب کرد. در سال 1310  خیابان های الماسیه و لاله زار و میدان توپخانه آسفالت شدند و یک سال پس از آن یعنی در سال 1311 نیز خیابان ولیعصر (پهلوی) نیز آسفالت شد.

خیابان ولیعصر - پاییز سال 1339

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql