مسجد فاتح استانبول (Fatih Mosque)

مسجد فاتح استانبول (Fatih Mosque)

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 تیر ، 1399

مسجد فاتح استانبول (Fatih Mosque)

مسجد فاتح، یک مسجد عثمانی واقع در منطقه فاتیح استانبولِ ترکیه می باشد که به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این مسجد که جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول می باشد، در بین سال های 1463 الی 1470 احداث شد. مسجد فاتح استانبول متشکل از یک گند بزرگ، چهار گنبد کوچک و دو مناره می باشد. در ادامه مطلب با معرفی مسجد فاتح استانبول همراه آژانس آرزوی آسمان آبی باشید.

PSD-Asemanabiمسجد-فاتح6

معرفی مسجد فاتح استانبول

در مسجد فاتح مجموعه هایی نظیر، مدرسه ای بزرگ که در آن به تدریس (الهیات، حقوق، پزشکی، ستاره شناسی، فیزیک، ریاضیات) مشغول بودند، کتابخانه، آشپزخانه عمومی، بیمارستان، خانقاه و کاروانسرا وجود دارند که در زمان های مختلف بسیار کارآمد بودند. گفتنیست مدرسه بزرگ مسجد فاتح را اخترشناس ایرانی تبار به نام علی قوچی تاسیس کرد. این مسجد نیز مانند سایر بناهای تاریخی استانبول دچار سانحه های زیادی شد که یکی از آن ها زلزله های عظیم بود که در سال های 1509، 1557، 1754 و 1766 رخ داد که بر اثر زلزله آخر، گنبد اصلی و بزرگ مسجد به همراه دیوارها فرو ریخت. این ویرانی تا سال 1771 ادامه داشت تا اینکه در همین سال یعنی دوران حکومت سلطان مصطفی سوم به طور کامل با طراحی متفاوت، ترمیم شد. 

PSD-Asemanabiمسجد-فاتح

دانستنی های مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح یکی از بزرگ ترین سازه های معماری ترکی – اسلامی در شهر استانبول محسوب می شود که اغلب مسافران تور ترکیه را به خود جذب می کند. سلطان محمد فاتح در سال 1453 قسطنطنیه را فتح کرد و در آخر قبرستان مسجد فاتح آرامگاه شخصی و ابدی محمد فاتح و همسرش گلبهار خاتون شد. محلی که در آن مسجد فاتح بنا شد در ابتدا کلیسای بیزانس مقدس رسولان و محل دفن امپراطور روم کنستانتین بود که با تخریب آن مکان، مسجد فاتح در آن جا توسط معمار یونانی به نام آتیک سینان ساخته شده است.  در مسجد خوشنویسی هایی وجود دارد که اثر باروک می باشد. همچنین مسجد مجهز به حیاط فوق العاده زیبایی می باشد که در آن 16 ستون استثنایی وجود دارد.

PSD-Asemanabiمسجد-فاتح4

PSD-Asemanabiمسجد-فاتح2

PSD-Asemanabiمسجد-فاتح1

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql