آتشکده باکو

آتشکده باکو

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 بهمن ، 1398

آتشکده باکو| Fire Temple of Baku
آتشکده باکو یا معبد آتش باکو در نزدیکی شهر باکو واقع شده است ویکی زیبا ترین بناهای تاریخی باکو محسوب می شود. این بنا در منطقه‌ای مسطح و نزدیک به دریا در شبه جزیره آبشوران قرار دارد که در حال حاضر دورتادور آن با میدان‌های نفتی احاطه شده است. آتشگاه باکو مانند یانار داغ مشهور روی میدان گازی طبیعی بنا شده بنابراین از ابتدا گاز بطور طبیعی از هفت دریچه در این محل بیرون می‌آمده وآتش را ایجاد می کرده است. امروزه از شهر باکو صرفاً برای جذب توریست به این محل گاز طبیعی کشیده شده‌است و آتش این آتشگاه با این گاز روشن می‌شود. 

آتشکده باکوتاریخچه آتشکده باکو:
آتشکده باکو و سلول‌های مختلف آن در دورهای متفاوتی از قرن هفدهم الی نوزدهم ساخته شده است، در اواخر قرن هجدهم سلولها با دیوار محسور شدند. آتشکده باکو توسط هندیانی که در باکو زندگی میکردند بنا شد، اکثر آنها را مهاجرانی از شمال هندوستان که از جامعه سیک ها بودند، تشکیل میدادند. آتشگاه اصالتا واژه ای پارسی است و در زبان آذری نیز استفاده می شود. به‌صورت کلی آتشگاه‌ها محل عبادت دین زرتشتی به حساب می‌آیند. سوراخانی نام شهریست که این آتشگاه اطراف آن قرار گرفته‌است، واژه سوراخانی ریشه فارسی دارد و احتمالاً به معنای محل سوراخ‌ها یا به رنگ سرخ (یا سرخانی) آتش اشاره می‌کند. این معبد آتش پرستان هندی از معروف ترین جاذبه های گردشگری باکو به شمار می رود.

یانار داغ باکو

معماری آتشکده باکو:
این بنا شامل 24 سلول و اتاق میباشد که به شکل یک پنج ضلعی منتظم طراحی شده است و مانند کاروانسرایی محل اقامت زائران بوده است. ساختمان ورودی دو طبقه است که در طبقه دوم اتاقی قرار دارد دارد و در دیوار شمالی و جنوبی این اتاق دو پنجره و دربی در میان آنها قرار داده شده است که این قسمت بالاخانه نام دارد. راه پله ای چوبی این اتاق را به حیاط درونی بنا متصل میکند. خود معبد یک بنای چهار وجه است که از همه طرف باز است، یعنی در دیواره های این بنا شما تنها ۴ ستون ساده مستطیلی مشاهده میکنید که توسط محراب هایی به هم متصل شده اند و گنبدی بر روی آن‌ها بنا شده است.

آتشکده باکوهدف از ساخت آتشکده باکو
 آتشکده باکو برای سه مقصود ساخته شده است :یک معبد، خانه‌ای برای مرتاض‌های هندی و راهبان، اقامتگاهی برای مسافران و زائرین. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شود و در تور باکو بتوانید از آن ها استفاده کنید. 
آتشکده باکو


6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql