برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 تیر ، 1399

برج خلیفه دبی

دبی که یکی از شهرهای مطرح امارات است به عنوان یکی از مهم ترین مناطق گردشگری نیز شهرت دارد و جالب است بدانید این شهر دوست داشتنی به دلیل نزدیکی به سطح دریا دارای آب و هوای گرم و مرطوب می باشد. از محبوب ترین جاذبه ‌های گردشگری دبی می توان به مواردی چون برج خلیفه، موزه دبی، مسجد جمیرا، برج العرب و ... اشاره کرد. آژانس آرزوی آسمان آبی در این مطلب یکی از برج های دبی به نام برج خلیفه را به شما عزیزان معرفی می کند.

Asemanabi-برج-خلیفه

معرفی برج خلیفه | Burj Khalifa

دبی از همه لحاظ جزو شهرهای مهم و پیشرفته در دنیا می باشد که جهانیان را سالیانه با تور دبی به این شهر می کشاند. این شهر در 20 سال گذشته سیر تکاملی خود را آغاز کرده و تا کنون از دنیا جلو افتاده است. در مارچ سال 2005 میلادی شروع به ساخت برج آسمان خراش به ارتفاع 828 متر به نام برج خلیفه کردند که رسیدن به این ارتفاع را به اختصار توضیح می دهیم. در روز افتتاحیه نام این برج به احترام رئیس جمهور امارات متحده عربی (خلیفه بن زاید آل نهیان)، از برج دبی به برج خلیفه تغییر یافت. 
قبل از ساخته شدن این برج حیرت انگیز، برج های دو قلوی مالزی رکورد مرتفع ترین برج دنیا را در دست داشتند. برج خلیفه یا همان برج دبی که یکی از شاهکار های بی نظیر معماری مدرن است، توسط شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز و مریل طراحی و ساخت آن توسط گروه سرمایه گذاری الغریر صورت گرفت. این برج عظیم الجثه دارای 3 هکتار پارک، 30 هزار خانه، 9 هتل، 19 برج مسکونی، 12 هکتار دریاچه مصنوعی و همچنین مرکز خرید بزرگ دبی می باشد.

Asemanabi-برج-خلیفه66

سیر تکاملی برج خلیفه

مارچ 2005 میلادی شروع ساخت برج 
ژوئن 2006 میلادی تکمیل طبقه 50 
ژانویه 2007 میلادی  تکمیل طبقه 100 
آپریل 2008 میلادی تکمیل طبقه 160
ژانویه 2009 میلادی  تکمیل نوک برج 
ژانویه 2010 میلادی افتتاحیه رسمی برج خلیفه

Asemanabi-برج-خلیفه6

سیستم لوله کشی برج خلیفه

برج خلیفه از پیشرفته ترین سیستم آب در جهان بهره گرفته که روزانه 946 هزار لیتر آب را توسط 100 کیلومتر لوله جا به جا می کند. همچنین وجود 213 کیلومتر لوله کشی برای خدمات آتش نشانی و 34 کلیومتر لوله برای آب سرد سیستم تهویه، به امنیت برج افزوده است. سیستم تهویه هوای مطبوع در کل برج به گونه ای است که گویی در روز 13 هزار تن یخ را ذوب می کنند.

نظافت برج خلیفه

تعداد پنجره ها و شیشه های موجود در کل این برج به 24348 عدد می رسد که تمیز کردن آن ها کار آنچنان راحتی نیست و این کار بوسیله اشخاص متخصص و ماهری که از ارتفاع ترسی ندارند، صورت می گیرد. جالب است بدانید تمیز کردن نمای بیرونی برج حدود 4 ماه به طول می انجامد.

عرشه برج خلیفه

برای گردشگران رفتن به تراس طبقه 124 برج که در ارتفاع 452 متری تا زمین قرار دارد، بسیار هیجان انگیز و جذاب می باشد، چرا که از عرشه برج خلیفه  می توانید زیبایی شهر دبی را با دیتیل کوچکی ببینید. این عرشه تا سال 2011 میلادی از جمله بلندترین عرشه جهان به حساب می آمد. در طبقه 148 نیز عرشه دیگری وجود دارد که مجهز به تلسکوپ الکترونی بسیار حرفه ای می باشد که می توانید از آن استفاده کرده و از دیدن تصاویر زیبا لذت ببرید.

Asemanabi-برج-خلیفه77

رکورد برج خلیفه 

برج خلیفه که به جواهر دبی نیز شهرت دارد، مرتفع ترین سازه جهان است که بدون کابل کشی یا هرگونه وسیله سرپا ایستاده، دارای بیشترین طبقات یعنی 163 طبقه می باشد.
سریع و السیرترین آسانسور در جهان که بیشترین مسافت را طی می کند در این برج قرار دارد.
وسیع ترین بالکن برای تماشای پارانومای شهر دبی در برج خلیفه قرار گرفته است.
بلندترین و مرتفع ترین مسجد جهان واقع در طبقه 158 برج خلیفه می باشد.
بلند ترین استخر در جهان، طبقه 76  این برج قرار دارد.
این برج دارای بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان در جهان می باشد.
در طبقه 122 برج خلیفه مرتفع ترین رستوران دنیا قرار گرفته است که ارتفاع آن به 442 متر می رسد.
اولین برج مرتفع که از آن استفاده مسکونی می شود.
بلندترین آتش بازی جهان که در سال نو صورت گرفت در این برج بود.

Asemanabi-4برج-خلیفه

اسرار شگفت انگیر برج خلیفه

برای استحکام برج خلیفه از 45 هزار متر مکعب معادل 110 هزار تن بتن استفاده شده است.
در عمق 50 متری زمین از 192 بیل مکانیکی استفاده کرده اند.
نصب روزانه 175 تکه شیشه بوسیله مهندسین در این برج صورت گرفت.
آلومینیومی که در این برج استفاده شده وزنی معادل 293 برابر برج ایفل دارد.
برج رکورددار پمپاژ عمودی به ارتفاع 601 متری می باشد.

Asemanabi-7برج-خلیفه

مطالب مرتبط

نظرات یا پیشنهادات

به این صفحه امتیاز دهید
6Ldp1IMkAAAAABEqogEocbkxumJLPF9GkhiiI5Ql